Alsof je verdwaald bent...je kent de weg wel, maar kunt hem niet vinden. Je hoort zijn stem maar hij zegt niets meer. Je voelt zijn armen haast om je heen, maar je kunt hem niet aanraken. Je bent je bewust van zijn aanwezigheid, maar je bent de enige. De liefde is niet voorbij, maar het leven wel.
Het is niet te begrijpen en niet uit te leggen. Je wilt dat hij weer tastbaar is, dat hij terugkomt. Maar wat je ook doet, zegt, roept of schildert, hij blijft weg. Hij is achter een muur verdwenen die dood heet, jij staat er voor en kunt niet meer bij hem komen.
Dit wanhopige gemis, gedreven door liefde en gezegend met een enorm talent, stelde Marte Röling in staat om bijna zestig gigantische portretten van haar grote liefde Henk Jurriaans te schilderen. 'Ik wilde hem pakken, ik wilde hem grijpen', zo verklaart ze de buitenzinnige schilderdrang die haar negen dagen na de dood van Henk beving en nog steeds niet voorbij is. Een pijnlijk proces, want elke keer als een portret af is, volgt de desillusie. Hij is en blijft immers dood.
Ergens vertelt Marte over het spanningsveld dat zij zelf oproept. Ze schildert Henk Jurriaans zoals zij hem ziet. De ene keer lachend, soms droevig, nadenkend, arrogant of geconcentreerd. Alle schakeringen van zijn gevoel vereeuwigt zij in felle kleuren op doeken van twee meter bij twee meter. Maar Jurriaans zelf heeft daar niets over te zeggen. Voelde hij zich echt zo? Vindt hij het leuk om zo geportretteerd te worden? Hij is geen baas meer, noch over zijn eigen gevoelens noch over zijn beeld.
Het is zo herkenbaar. Hoe vaak hoor ik mezelf niet praten over de vader van mijn dochter. 'Ja, dat zou Papa leuk hebben gevonden', 'Hier zou hij van hebben genoten', 'Dat zou hij niet waarderen'. De achterblijvers worden de baas over degene die er niet meer is. Wij bepalen, zij niet meer. De herinneringen van onze dode geliefden worden onze herinneringen. Wij stelen ze en gebruiken ze om ons eigen verlies te lenigen. En dat is soms héél mooi. Zoals de expositie 'Portretten van een Liefde' van Marte Röling. Zijn wezen, door haar ogen.
Ik ben gaan kijken met Lon en haar dochters. Museum 'De Fundatie' in Zwolle leent zich uitstekend voor deze schilderijententoonstelling. Van verre is de duif van Marte te zien, die overal neerstrijkt waar haar schilderijen heen gaan. Het is een klein, overzichtelijk museum waar je nog gewoon dicht voor een schilderij kunt staan. De penseelstreken kunt zien en zelfs zou kunnen voelen. Maar dat doe je natuurlijk niet. Zelfs de twee jongedames waren onder de indruk. Anna is negen en schildert zelf ook. Ze was overdonderd door het felle kleurgebruik van Marte. Ze kon het zelf niet anders omschrijven dan 'een beetje eng'. De intensiteit van de liefde spatte inderdaad van de schilderijen af. Oorlogskleuren zou je het kunnen noemen. Jurriaans in het roze, geel, rood en groen. Voor een klein meisje dat alle 'grote mensen emoties' nog moet leren kennen, ook wel een beetje teveel van het goede. Emma, de jongste van zeven, zag er de humor wel van in. 'Was die man boos?' vroeg ze zich af. Goed gezien, die boosheid was er. Marte schilderde een heftige liefde in oorlogskleuren. Oorlog tegen de dood. Het resultaat? Enorme portretten die samen de schitterende kleuren van de liefde laten zien. Want één beeld zegt meer dan duizend woorden. Ook als het om liefde gaat. Daar zouden schrijvers jaloers op kunnen worden. Maar dat woord past niet in een tekst over Marte en Henk.
Hieronder Marte bij DWDD.
De waarzegster
5 maanden geleden
9 opmerkingen:
wauw, wat een prachtig blog!!!!
Wat een mooi verhaal. Zo geweldig beschreven dat je heel nieuwsgierig wordt naar de expositie. Wat kan de liefde zelfs na de dood toch mooi zijn! (Afke een collega van Ilonka)
Dankjewel, Anoniem en Afke. Maar hoewel liefde altijd mooi is, dus ook ná de dood, moet je het vooral niet romantiseren.
Dat kan dan later nog erg tegenvallen. Mijn ervaring is dat het soms om gek van te worden is, dat gevoel dat je niet meer kwijt kunt...
Wat je nieuwsgierigheid betreft...Gaan! Je krijgt er zeker geen spijt van!
Ontroerend! Wat moet het verschrikkelijk zijn om iemand te missen van wie je houdt. Ik kan het me maar half voorstellen. Ik heb Marte Röling ook in DWDD gezien. Intrigerende vrouw.
@Janny: Ja, hè? Toen ik nog wat jonger en 'dommer' was oordeelde ik weleens te snel. Ik vond Marte Röling vooral 'raar' omdat ze sigaren rookte en haar man met meerdere vrouwen deelde.
Inmiddels, ouder en wijzer, laat ik dat wel uit mijn hoofd, dat oordelen.
Als ik nu naar Marte en haar kunst kijk, zie ik zoveel diepgang, zoveel liefde en zoveel kracht. Om jaloers op te worden. Wat een geweldig (echt) mens!
Even met andere dingen bezig geweest, maar vanavond even de tijd genomen om weer eens wat bij te lezen. Prachtig, deze!
Wow, heel mooi geschreven en beschreven. Eerlijk en rauw.
Ik moest aan het citaat van Mark Twain denken: "Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Love like you've never been hurt and live like it's heaven on Earth."
Dat klinkt zo makkelijk, maar na het lezen van deze blog begrijp ik beter dat het zo simpel allemaal niet is.
Oh en nog een oppepper:
"Don't be sad, be awesome instead!"
:-)
@Jules: Je laat soms even op je wachten...maar áls je dan reageert doe je het wel oorverdovend. Soms is een commentaar net zo mooi als een column. Dankjewel!
Een reactie posten