woensdag 7 april 2010

Trots op de Kerk

Het past niet bij me. Ik kan proberen wat ik wil, maar uiteindelijk kan ik toch mijn mond niet houden! Dus laat ik niet langer een moordkuil van mijn hart maken en me uitspreken over datgene wat al zolang zoveel gemoederen bezig houdt. Wie mij kent, al is het alleen maar door het lezen van mijn weblog, weet dat ik Rooms Katholiek ben. Niet zomaar, omdat ik toevallig in die kring geboren en opgevoed ben, maar uit vrije keuze, niet zo lang geleden. Ik heb de afgelopen weken al heel vaak moeten uitleggen of ik me daar nog wel prettig bij voel. Of ik me niet schaam...hoe ik me in vredesnaam nog thuis kan voelen in zo'n kerk.
De enige die het niet gevraagd heeft, is iemand die mij zeer lief is. Het is een familielid en zij (ja, een vrouw) is zelf een van de slachtoffers van een pater. Natuurlijk ga ik in dit blog niet verder op het geval in, het enige dat ik erover kwijt wil, is het feit dat deze vrouw als jong meisje, door een leraar is misbruikt. Een leraar die toevallig óók pater was. Zijn misdaad tegen haar heeft echter niets te maken met het breken van zijn religieuze geloften. Daarvoor zal hij ergens anders moeten boeten. Voor het misdrijf haar aangedaan zal hij zich (nogmaals) moeten verontschuldigen en is wellicht een schadevergoeding op zijn plaats, maar daarover gaan wij niet. Het is een zaak tussen slachtoffer en dader.
Dat het een schande is dat de dienaren van de Kerk zich op grote schaal hebben misdragen en hun opdrachten en geloften met voeten hebben getreden, behoeft geen betoog. Degenen die hierover verantwoording af moeten leggen, zijn de daders voor zover nog in leven, hun leidinggevenden en misschien de collega's van de gevallen ambtsdragers. Dit geldt ook voor de wijze waarop de Kerk is omgegaan met de gevallen die hen bekend waren. Het stilzwijgen en de doofpotten...verwerpelijk, ook hierover zullen de gezagsdragers zich diep moeten schamen. En dat doen ze ook, voorzover ik dat kan nagaan. Terecht.
Al wekenlang wordt er ook in mijn kerk elke mis opnieuw, schuld beleden door de pastoor. In de voorbeden vraagt hij vergeving voor de zonden door zijn collega's bedreven, vraagt hij rechtvaardigheid voor de slachtoffers en wijsheid voor degenen die zich zullen moeten buigen over de toekomst. Een toekomst waarin géén plaats meer mag zijn voor het toedekken van de waarheid.
Het hoort er allemaal bij en ik als gelovige, bid vol vuur mee met de pastoor. Gedreven door de daadwerkelijke hoop dat dit soort zaken niet meer zal voorkomen en de wens dat alle slachtoffers, ook mijn familielid, recht gedaan zal worden.
Maar één ding weiger ik. Ik schaam mij niet. Ook niet plaatsvervangend.
Ik ben me ervan bewust dat overal waar mensen zijn, zonden worden bedreven. En mensen vindt je overal, ook op plaatsen waar je ze misschien niet verwacht. In kerken en kloosters bijvoorbeeld. Ook die geheiligde plaatsen herbergen geen halve godheden, wat wij misschien soms half en half verwachten, maar er huizen mensen, zondige stervelingen zoals wij allemaal zijn. De een wat zondiger dan de ander, sommigen een beetje minder zondig.
In plaats mij te schamen voor iets waar ik part noch deel aan heb, probeer ik mij te concentreren op die mensen die mij de weg naar de Rooms Katholieke Kerk hebben gewezen. Mensen die met hun goedheid en hun krachtige godsvertrouwen voor mij een voorbeeld zijn geweest. Zij hebben mij geinspireerd en doen dat nog steeds, om te proberen een beter mens te worden. Want dat is voor mij de essentie van het geloof. Om daar 'handjes en voetjes' aan te geven, zoals men tegenwoordig graag zegt, is niet altijd makkelijk. De steun en de inspiratie van een gemeenschap van gelovigen kan daarbij een steun zijn. Ik vind mijn kracht en inspiratie in de Katholieke Kerk. Een kerk waar ik, ondanks alles trots op ben.
Ik ben trots op Zuster Juliana, de non die mij drie maanden verzorgde toen ik als vijfjarige in het ziekenhuis terechtkwam. De liefde en warmte die zij een klein, eenzaam meisje gaf, zal ik nooit vergeten. Ik ben ook trots op de twee pastoors die in Italië goed heb leren kennen. Don Michele en Don Giuseppe, intelligente en vreedzame mannen die niet te beroerd waren om de mouwen van hun pij wat op te stropen als er in het dorp iemand hulp kon gebruiken. Trots ook op al die pastoors, die net als die in onze parochie, elke week diep door het stof gaan, voor zonden die zijn bedreven door anderen, in naam van hún Kerk. Ik ben trots op al die mensen die week in, week uit in de kerk zitten en samen bidden voor een betere wereld. Die zieken bezoeken, kleding inzamelen, voedselbanken bemannen en verschoppelingen onderdak bieden. Dát zijn de zaken die de Katholieke Kerk haar gelovigen voorschrijft. Het is oneindig triest dat er mensen zijn die het kwade doen, maar het zou verkeerd zijn als wij daardoor het goede niet meer zien.
Ik ben trots op wat de Katholieke Kerk aan moois bewerkstelligt, over de hele wereld. Ik ben trots op het feit dat er zoveel mensen, uit alle windstreken en van alle rassen, samen één geloof belijden. Ik ben er zelfs trots op dat er fouten worden gemaakt. Want van fouten kan men leren en de Kerk kan daarbij al haar gelovigen goed gebruiken. Daarom loop ik niet weg en daarom schaam ik mij niet.

9 opmerkingen:

Avalanche zei

Al een tijdje voelde ik dat er iets over dit heikele onderwerp in je pen moest zitten. Zelfs de positieve benadering had ik voorzien. Dat je er zo'n gloedvol en waardig betoog van hebt gemaakt siert jou als mens en als lid van de katholieke kerk.

Midlife Me zei

Ik begrijp je betoog en respecteer je keuze. Natuurlijk heeft de RK-kerk (trouwens elk geloof) een spirituele en menslievende basis en natuurlijk zijn er individuen die heel goed werk doen. Het probleem is echter dat het instituut RK-kerk normen en waarden voorschrijft maar ze zelf met voeten treedt en dan ook nog probeert ze te verdonkermanen. Dat is wat het zo onverteerbaar maakt. En dan ging het ook nog om (gehandicapte) kinderen. Het instituut RK-kerk zou er goed aan doen de deemoedigheid en nederigheid van JC na te volgen. Ik hoop maar voor je dat de kerk van haar fouten zal leren. Het ziet er niet erg naar uit.

Unknown zei

@Avalanche: Dankjewel.

@MidlifeMe: Dankjewel voor je begrip en natuurlijk heb ook ik begrip voor jouw mening en die van (vele) anderen. Zonder er een discussie van te willen maken, wil ik echter nog één ding kwijt. Dé Kerk als instituut propageert de normen en waarden uit de Bijbel, dat is correct. Maar het is niet Dé Kerk die diezelfde regels met voeten treedt. Het zijn individuen die niet naar de maatstaven van de Bijbel leven. Dat maakt het niet minder erg, maar legt wel de verantwoordelijkheid bij de zondige mensen, waar hij m.i. hoort. Ik schaam mij daarom niet voor de kerk, wèl voor medemensen (van welke signatuur dan ook) die misdaden begaan. Juist en vooral tegen kinderen.

Janny zei

Zoals voorzien ben ik het natuurlijk niet met je eens. Maar dat geeft niet. Precies zoals MM respecteer ik jouw keuze. Dat is ook iets wat ik duidelijk maakte in mijn laatste log. Het gaat niet over de mensen die van goede wille zijn, niet over de gelovigen zelf. Het Instituut dat nog steeds, zoals al jaren gebruikelijk, vreselijke misstanden ontkend en wegmoffelt,dat is in mijn ogen zo ernstig dat alles daarbij in het niet valt. Het gaat ook niet over individuele priesters die "fouten" hebben gemaakt. De gebeurtenissen die nu aan het licht komen blijken op grote schaal en geregeld te zijn voorgekomen. Dat de Kerk ooit van haar fouten zal leren is, in mijn opinie, een utopie. De huidige opstelling van bisschoppen, kardinalen en de Paus is daarvan afdoende bewijs.

Unknown zei

@Janny: Nee, we zijn het hierover echt niet met elkaar eens, ik besef overigens ook dat er maar heel weinig mensen zijn die het wèl met me eens zullen zijn. Dat is inderdaad niet erg. Natuurlijk heb ik jouw bijdrage gelezen. Ik heb er niet op gereageerd omdat ik over dit onderwerp niet in een paar regels mijn mening kan geven...jouw stuk was wèl een bron van inspiratie!

incinta zei

Ik vind dit een hele moeilijke kwestie.

Grotendeels ben ik het met je eens, maar ik neem de kerk die doofpotten wel kwalijk. Ik vind dat niet eerlijk tegenover 'de gemeenschap', maar vooral niet tegenover de slachtoffers.

Daarnaast vraag ik me af of dat celibaat nou zo'n goed idee is. Dat is maar voor zeer weinigen weggelegd en je kunt God ook getrouwd en wel dienen.

Wat ik mooi vind, is de liefde die uit je betoog blijkt.

Unknown zei

@Incinta: Het ís een moeilijke kwestie en ik denk ook niet de wijsheid in pacht te hebben. Wel had ik behoefte mijn gevoel hierover te uiten, dat heb je goed gezien. En celibaat? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat het niet hebben van sex niet direct in verband mag worden gebracht met dit soort uitwassen. Dat vind ik te makkelijk, er zijn zoveel mensen die hun leven lang zonder sex moeten doen, dat worden echt niet allemaal gefrustreerde criminelen! (Vaak worden het wel zuurpruimen maar dat is een ander verhaal!)

Mirjam Kakelbont zei

Zondermeer heb ik begrip voor je standpunt. Zoals Avalanche al zei: het siert je.

Wat mij dwars zit is de houding van de paus. Hij had het voorbeeld moeten geven: het boetekleed aantrekken, viezerikken eruit smijten, zelf ook opstappen. En berouw tonen, heel veel berouw. Want daar hebben de misbruikten recht op.

Dat de R.K. Kerk wel degelijk spijt kan hebben, bleek in het heilig jaar 2000, toen paus JP de tweede namens de kerk zijn excuus aanbood voor het uitmoorden van de Katharen in Frankrijk in de veertiende eeuw. Natuurlijk was dat een 'makkelijker' aktie, want die misdaad was immers honderden jaren geleden gebeurd. Maar het kán dus wel...

Ik vind je keuze heel dapper, en hij verbaast me niet! Ik besluit mijn reaktie op jouw log op dezelfde manier als bij Janny: doe wel en zie niet om. Daar kan geen enkel geloof op tegen zijn!

Unknown zei

@Mirjam: Ik prijs me gelukkig dat jij, en ook de anderen, ondanks hun eigen veelal afwijkende mening, respect kunnen opbrengen voor de mijne en mijn intentie (héél katholiek) hebben begrepen.
Meer hoef ik er denkelijk niet over te zeggen. Behalve dan dat de Heilige Vader (de paus) wel degelijk zijn excuus heeft aangeboden. En niet alleen hij...Mijn punt is vooral dat de gelovigen niet aan de haal zouden moeten gaan met de schuld.