maandag 19 oktober 2009

Mis!

Mis-gegrepen? Mis-baar? Mis-vatting? Of Mis-dienaar? Eigenlijk van alles een beetje en daar is niets mis mee. Waar gáát dit over...?! Dit gaat over Emilie die besloten heeft om katholiek te worden. Katholiek? Ja, katholiek. En dan niet een beetje katholiek, maar een echte. Zo een die op gevorderde leeftijd het Heilig Vormsel wil ontvangen en die ter communie wil. Zo een die bidt, Maria vereert, de Heiligen een goed hart toedraagt en...tja het is niet anders, de Paus als plaatsvervanger van Petrus op aarde ziet. Hoe komt iemand daar nou bij? Iemand die uit streng Nederlands Hervormde huize komt, jarenlang haar echtgenoot bespotte als hij het Urbi et Orbi op televisie wilde volgen en diep in haar hart de Paus (de term Heilige Vader komt me nog niet over de lippen) een soort Jan Klaassen vindt. Wat is er gebeurd? Katholiek willen worden, is niet plotseling bij me opgekomen, het is een proces dat al heel wat jaren aan de gang is, misschien nog langer dan ik zelf besef. Als kind van vijf heb ik maanden in een katholiek ziekenhuis doorgebracht. Nonnen zwaaiden daar de scepter en ik was dól op ze. Nooit vergeet ik Zuster Juliana die me (op de brancard) meenam voor wandelingetjes door Bussum en dan ook even in 'haar' kapel ging bidden. Of Zuster Donar, die poppenkleertjes voor me naaide... Gebeden werd er ook in het ziekenhuis. Het gevolg was dat ik bij thuiskomst het 'Onze Vader' keurig kon bidden, maar dan wel op katholieke wijze. Dus "Verlos ons van het boze" was "kwade" geworden en de laatste regeltjes werden (toen nog) weggelaten. Mijn ouders vonden het niet zo amusant en ik heb in later jaren nooit meer zonder nadenken de Hervormde versie kunnen opzeggen. Dat katholieke zat er dus stevig ingehamerd, toen al. Mijn moeder was zeer bezorgd (en buitengewoon ontstemd) toen ik als tienjarige van mijn zakgeld een kerststalletje bij de HEMA kocht. Het was een monsterlijk plastic dingetje met glittertjes op het dak, maar ik was er zielsgelukkig mee. Het stond op mijn nachtkastje en ik keek regelmatig met trots naar 'mijn eigen' kleine Jezus. Jaren later kwam ik in Italie terecht en werd ik een regelmatig kerkganger. Keus was er niet, het werd dus de katholieke kerk. Ik was onder de indruk van de rituelen en voelde me door de pastoor begrepen. Ik werd nooit gepusht om over te stappen, integendeel. 'Er is meer dat ons samenbindt dan ons scheidt', was de favoriete opmerking van Don Giuseppe. Ik bleef het leuk vinden om me een beetje af te zetten tegen die katholieke onderdompeling. Als de pastoor thuis kwam om de paaseieren te zegenen, haalde ik altijd snel een paar eieren uit de schaal. 'Dat zijn mijn eieren, die houd ik graag protestants', zei ik dan. Don Giuseppe moest er om lachen. We zijn getrouwd in de katholieke kerk en onze dochter is er gedoopt en gezalfd. Maar toen anderhalf jaar geleden mijn man begraven werd en de mis in 'onze' kerk werd gelezen, wist ik het zeker. Hier hoor ik bij. Zo wil ik ook begraven worden en de troost van een hechte gemeente en de eeuwenoude rituelen van de Heilige Mis wil ik ook mijn dochter niet onthouden. En daar is helemaal niets mis mee! En zo te zien, is het er soms een vrolijke boel!

8 opmerkingen:

Jules zei

:-)

Unknown zei

?

Midlife Me zei

Ja, 'misbaar' vind ik ook zo'n mooi woord. Ik herinner me dat ik met een RK vriendinnetjes eens tijdens het verven van een enorm raamkzoijn luidkeels en keihard tegen elkaar in Kerstliedjes heb gezongen, zij de RK-versie, ik de gereformeerde. Het zoete kindje Jesus. Het was een vrolijke bedoening.
Mijn zegen heb je! ;)

Janny zei

Wat bijzonder. Ofschoon het helemaal tegen mijn eigen overtuiging en ervaring met het R.K. geloof in gaat vind ik het mooi voor jou dat je je hier in kunt vinden!

Anoniem zei

Ik wist het natuurlijk al eerder, maar mooi dat je hier nu ook 'uit de kast' bent gekomen. Het is nou niet bepaald alledaags in ons land en onze tijd om op latere leeftijd uit volle overtuiging voor het katholieke geloof te kiezen. De katholieke Kerk wordt in de media en op het gemiddelde verjaardagsfeest eerder verguisd en gehaat dan wat anders...

Wel grappig dat je er vroeger al zo door gefascineerd was. Dat verhaal over het onzevader, en over die paaseieren, haha! Mijn vriend is protestant en wij zitten ook wel eens te geinen. Het katholieke onzevader kent hij een stuk beter dan ik het protestantse en dat gaat nu eigenlijk altijd wel goed (zowel in zijn als mijn kerk).

W.b. eieren protestants houden ... had je ook al gehoord van de rare gewoonte van katholieken om voorwerpen te kussen? Zaterdagavond vertelde de priester in de 'opfrismis' (Mis met uitleg over de verschillende onderdelen) waarom hij aan het begin van de viering het altaar had gekust. Dus ik de volgende dag mijn vriend pesten door te proberen hem mijn ketting te laten kussen (een hangertje met de godsnaam JHWH in het Hebreeuws). Hij weigerde! De calvinist! :P

Veel plezier en zegen in het toeleven naar je toetreding tot de RKK, en je weet dat mijn blog openstaat voor evt vragen die nog bij je opkomen :)

Anoniem zei

Net ff dat filmpje gekeken ... Bwahah, de katholieke humor heb je je ook al goed eigen gemaakt, zie ik :D

Unknown zei

Ja, dat filmpje valt niet in al te goede aarde, hè Kattekliek? Niets Rooms aan trouwens...Volgens mij zijn het Anglicanen, het heeft allemaal een hoog Monty Python gehalte. En wat mijn gevoel voor humor betreft...misschien was ik altijd al zo verdorven...?!
Even zonder dollen, ik blijf natuurlijk wel de mens die ik altijd was en dat moet ook. Wie weet, kan ik op mijn eigen (bij jou vergeleken zeer onbeholpen) wijze toch een steentje bijdragen aan meer acceptatie en tolerantie ten opzichte van 'ons' geloof en de beleving daarvan.
Wat die protestantse vriend betreft...ik snap nu wel waar die verdraagzaamheid op jouw site vandaan komt;-)
En die ketting...komt vast nog weleens goed. Gewoon doorzetten! Overigens was het me wel opgevallen die kusgewoonte.

Anoniem zei

Nou, het is mijn ervaring dat katholieken meestal wel beter overweg kunnen met humor over dat wat hun heilig is, dan protestanten (al moet ik eerlijk zeggen dat ik humor die met het Allerheiligste (de Hostie) te maken heeft, op het randje vind en soms - niet in dit filmpje - erover). Dat filmpje doet inderdaad aan Monty Pyton denken. Anglicanen ... Tja, die (de hoog-kerkelijke dan) zijn toch een soort cryptokatholieken ;-) Over Monty Pyton gesproken ... dit filmpje moet je ook écht ff bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=J4oKXagF3IE ;-D

En de dag dat mijn vriend die ketting gaat kussen (of iets anders, een bijbel ofzo) ... nou, dan kunnen we wel gelijk wel naar de pastoor bellen voor een afspraak voor zijn Vormsel, haha :D