donderdag 30 september 2010

Tante viert Sjabbat

Werken hoeft niet meer. Ze hoeft niet meer elke ochtend haar kinderen naar school te helpen, op het laatste nippertje de trein te halen en zich naar haar werk in Hilversum te spoeden. Ze hoeft thuis niet meer te wassen en te strijken en ze hoeft zich ook geen zorgen meer te maken over de toekomst van haar zonen. Ze hoeft ook geen boeken meer terug te brengen naar de bibliotheek, haar abonnement op het concertgebouw is niet meer nodig en ze volgt geen cursussen kunstgeschiedenis, Italiaanse taal en letterkunde en Duitse Romantik meer. Ze zit in de enorme leunstoel in haar ouderwetse zitkamer en ik zit tegenover haar. Maar ik zie haar niet.
Ik zie de eigenwijze tante die het altijd beter wist, die mij mijn allereerste flesje eau-de-toilette (Miss Lentheric) cadeau deed toen ik een jaar of vijftien was en mij in ongeveer diezelfde periode meenam naar 'der Tod in Venedig' toen die film net uit was. Ik zie die tante die als enige van al haar broers en zussen in de jaren tachtig in Amsterdam tegen kruisraketten protesteerde. Het leverde haar de bijnaam 'die rooie uit Bussum op'. Ik zie de tante die het niet altijd even breed had, maar desondanks het hele land door reisde (met de voordeelurenkaart en later de 65+ pas) om haar oudere broers en zusters op te zoeken toen die oud en slecht ter been werden.
Terwijl mijn tante aan een stuk door praat en ik mijn best doe om te luisteren, hoor ik toch nauwelijks wat ze zegt. Wat ik wel hoor? Ik hoor haar piano spelen, ik herinner mij hoe ze mij begeleidde als ik mijn saaie blokfluitlessen moest oefenen, die repetities werden er zoveel leuker door. Ik hoor haar ook, met enigszins geaffecteerde stem, vertellen over haar reizen naar Egypte, Rome en Zwitserland. Over de debatten in de kerkeraad (die zij natuurlijk altijd won) en over de boeken die ze net gelezen had. Maar ook hoe ze liefdevol herinneringen aan haar jeugd in Hilversum ophaalde. En vooral...hoe ze nog wist hoe ik was toen ik een kleuter was. Ze kon het me kort geleden nog precies vertellen.
Maar wat ik hoor, is niet wat Tante vertelt. Ik doe mijn best, maar ik begrijp niet wat ze zegt. Zij zit in haar leunstoel en babbelt onsamenhangend, soms driftig en vaak intens verdrietig door. Niemand luistert meer naar haar, want iedereen hoort nu alleen nog zijn eigen verhaal. Als we haar vertellen dat haar man de nacht waarschijnlijk niet meer zal halen, reageert ze nauwelijks. "De azalea heeft een dompelbadje nodig, kunnen jullie dat even doen?"
En zo is die levendige, intelligente en wereldwijze vrouw stukje bij beetje helemaal verdwenen. Op sommige momenten is de tante van toen, weer even zichtbaar. Achter haar ogen zie je dan iets oplichten en haar stem wordt weer heel even verstaanbaar.
Morgen brengen we Tante naar het Joodse verpleeghuis Beth Shalom in Amsterdam, de enige instelling die haar op korte termijn kon huisvesten. Ze zal daar voorlopig de verzorging krijgen die ze verdient, al ziet ze dat zelf heel anders. 'Leuk, dat ik eventjes in zo'n Joods huis ga logeren', zei ze in een helder moment. 'Ik heb altijd al zo graag een echte sjabbat-maaltijd willen bijwonen!' Ze heeft geluk, het is morgen vrijdag. Maar ik vraag me af of ze dat beseft.

11 opmerkingen:

incinta zei

Wat heb je dat mooi beschreven. Het contrast tussen die twee verschillende tantes...

Unknown zei

Dank, Incinta. Deze tante heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven. Zojuist heb ik gehoord dat Oom vanmorgen vroeg is overleden. Tante reageerde er niet eens meer op. Ik vertrek nu naar Bussum om haar naar het verpleeghuis te gaan brengen. Wat kan het leven toch zinloos eindigen...

Janny zei

Ja, inderdaad: zinloos...
Dat gevoel heb ik er ook bij. Iemand die zo'n prachtig leven heeft geleefd, zo'n energieke persoonlijkheid. En dat dan zien uitdoven als een kaarsje. Dit gevoel bekruipt me ook vaak als ik bij mijn moeder ben. Zinloos... je hebt helemaal gelijk.
Sterkte met het overlijden van je oom.
Liefs,
Janny

Mirjam Kakelbont zei

Zinloos. Dat woord komt de laatste tijd ook steeds in mij op. Mijn tante (moeders zus) kan niet meer beter worden en is aan haar laatste beetje leven toe. Zij trekt zich steeds meer terug in haar schulp, blij met de morfinepleisters tegen de pijn. Ook altijd een pittige tante geweest.

Je hebt het prachtig geschreven Emilie. Gecondoleerd met je oom. Ik weet even niets passends te verzinnen. Alles is zo cliché... Maar ik wens je wel oprecht sterkte toe. Liefs

Margreet zei

Ik ken het, ook uit eigen ervaring. Dementie trekt een verwoestend spoor, en niet alleen bij de persoon in kwestie maar ook bij de familie.

Sterkte!

Unknown zei

@Janny, Mirjam, Margreet

We hebben er dus allemaal in min of meerdere mate mee te maken...Wel logisch als je er aan denkt dat we steeds ouder worden. Ik hoop dat het ons (en vooral onze kinderen) bespaard mag blijven om zó af te takelen. Allemaal sterkte met moeders, tantes en anderen in jullie omgeving die er ook zo aan toe zijn.

Avalanche zei

Zinloos, verdrietig.... helemaal waar. Gecondoleerd met het verlies van Oom en sterkte met de zorgen om Tante. En een dikke knuffel voor jou.

Anoniem zei

Mooi, je maakt er voor mij weer mijn moeder van! Was van de week beetje in het vergeet boek geraakt!

Unknown zei

@Avalanche:
Ik kan niet veel meer toevoegen, alleen maar bedanken! Ook voor de knuffel!

@Anoniem:
Denk aan jullie.

incinta zei

Emilie, waar ben je gebleven? Schrijf nog eens wat moois, toe?

De Ruijsbroekjes zei

Met pijn in mijn hart ik kan niet anders dan schreien ( huilen klinkt in dit geval te hard) lees ik het verhaal over tante, je zo dierbaar, zo dichtbij en toch, zoo ver weg...zinloos ? Nee nooit, ze was zo mooi, en ze is er nog..alleen het mooie wordt bewaard ..op een andere plaats...

Liefs Elise