woensdag 1 december 2010

Kei-hard!

Op 21 augustus schreef ik een stukje over 17 keien. Het waren de jonge mensen die de week ervoor hun geneeskundebul uitgereikt hadden gekregen en ik was heel erg onder de indruk van hun gedrevenheid, hun menslievendheid en ijver. Het zijn deze mensen, schreef ik, die onze maatschappij ervoor kunnen behoeden om te verworden tot een egoistische, onvriendelijke en ongeïnteresseerde samenleving. Dat vond ik toen en dat vind ik natuurlijk nog steeds. Maar mijn optimisme heeft de afgelopen week wel een deuk opgelopen.
Het ziet er namelijk naar uit dat veel van deze potentiële keien (80.000 studenten om precies te zijn) binnenkort buiten de boot gaan vallen. Het zijn de zogenaamde 'langstudeerders'.
Sommige mensen zullen bij de term langstudeerders direct denken aan wat vroeger 'de eeuwige student' heette. De brallende, bierdrinkende, feestende rijkeluiszoon (of dochter) die het studentenleven als een waardige invulling van de jaren tussen zijn adolescentie en middelbare leeftijd zag. Daarna kwam hij wel bij Pap in de zaak.
Ik ken ook een aantal langstudeerders en die zien er toch heel anders uit. Het zijn de mensen die een vrijwilligersbaan als stage (soms in het buitenland) combineren met hun studie, die soms meerdere banen tegelijk hebben omdat ze de studie anders niet eens zouden kunnen betalen, of zij die er halverwege achter komen dat ze toch de verkeerde richting gekozen hebben en zo flink zijn om daar de enig mogelijke consequentie aan te verbinden.
Dochterlief behoort overigens tot die laatste categorie. Het was niet gemakkelijk voor haar om toe te geven dat ze tóch liever psychologie dan kunstgeschiedenis deed. Niet alleen omdat ze daardoor weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen, maar ook omdat ze wist dat ze de laatste jaren van haar studie dan ook géén studiefinanciering meer zou krijgen. Er werd vooruitgedacht en gespaard. Het collegegeld voor het volgende studiejaar ligt inmiddels klaar.
Jammer dat ze deze week heeft begrepen dat 'langstudeerders' zoals zij vanaf studiejaar 2011/2012 een boete van zo'n slordige drieduizend Euro per studiejaar moeten betalen. Dat is te veel. Je kunt natuurlijk nóg een avond extra in de week bij IKEA gaan werken, maar daar spaar je dat bedrag niet van bij elkaar. Dat gaat niet alleen Dochterlief niet lukken, ook die andere 79,999 studenten die er al "te lang" over doen, zullen zich eens achter de oren moeten krabben.
Het is een internationale trend. In Engeland en in Italië waren de afgelopen weken grootse studentenprotesten vanwege voorgenomen bezuinigingen op het (hoger en wetenschappelijk) onderwijs. Een draconische maatregel (met terugwerkende kracht) zoals die nu in Nederland dreigt, is echter uniek. In het bedrijfsleven noemt men zoiets kapitaalvernietiging, maar onze regering ziet de miljoenen al binnenstromen. Want niet alleen de student krijgt boetes, ook de universiteiten moeten per 'overjarige' student fors inleveren. Het brallende, bierdrinkende en feestende rijkeluiszoontje zal echter gewoon de eeuwige student kunnen blijven uithangen. Die paar duizend euro extra hoest Pap wel op.
Investeren in een kenniseconomie? Dat doen alleen de keien zelf. Juliette gaat volgend jaar vier dagen per week werken en maakt haar studie af aan de Open Universiteit. Vak voor vak.
Ik ben zó trots op haar.

8 opmerkingen:

Janny zei

Het zal inderdaad erg moeilijk worden voor studenten die 3000 euro extra op te hoesten. Met enige druk op de student om zijn tijd goed te besteden heb ik echter niet zo'n moeite. Geloof me: binnen onze hogeschool zie ik erg veel studenten en de langstudeerders zijn niet alleen maar vrijwilligers en mensen met zware banen ernaast.
Maar het zou redelijk zijn geweest om de huidige studenten niet deze maatregel op te leggen. Om daar dus pas bij startende studenten mee te beginnen.
Veel succes gewenst aan je moedige dochter!
Groetjes,
Janny

Mirjam Kakelbont zei

Vaak moet je ergens mee in aanraking komen om er een mening over te hebben, en over dit onderwerp kan ik niet uit de eerste hand meepraten. Iemand die na zijn middelbare school een studie volgt, vind ik geen langstudeerder. Sterker nog: ik hoop dat mijn Kind het ook gaat doen. En elk mens verdient een tweede kans, dus ook degene die een 'verkeerde' studiekeuze heeft gemaakt.

Geen idee hoe de regering op dat bedrag van 3000 euro gekomen is; het is een behoorlijk som. Niet iets wat je zomaar even ophoest. Er is toch wel een middenweg tussen de eeuwige student met een rijke Pap en een 'gewone' student?

Eén ding weet ik wel: als je iets wilt bereiken zul je er moeite voor moeten doen. En jouw dochter blijkt daar net zo over te denken. Heel terecht dat je trots op haar bent! Zij komt er wel!

Emilie Kassenaar zei

@Janny: Natuurlijk zijn niet alle langstudeerders nijvere mensen met een al dan niet betaalde baan ernaast. Maar gelukkig zijn ze er wel. En juist zij worden de dupe van deze regeling. Je hebt volkomen gelijk dat het niet redelijk is om deze regeling 'met terugwerkende kracht' (zo wordt het genoemd) door te voeren! Ja, Jules zal het wel redden, gelukkig maar!

@Mirjam: Tja, met drieduizend euro extra komt het collegeld op vijfduizend euro. Waarschijnlijk vonden ze dat een mooi rond bedrag? En wat die tweede kans betreft, ben ik het natuurlijk ook met jou helemaal eens. Eén jaar heeft Juliette overigens gemist na het overlijden van haar vader...
Laten we hopen dat onze toekomstige generaties überhaupt nog aan studeren toekomen!

incinta zei

bezuinigen op studeren is het laatste wat een overheid moet doen als je het mij vraagt. Maar misschien is het ook 'gewoon' wel nodig.
Al blijft het vervelend als de bezuiniging je persoonlijk raakt..

Emilie Kassenaar zei

@Incinta: Ik denk ook dat er in tijden van bezuinigingen niets of niemand kan worden gespaard. Dat deze regering echter als eerste harde maatregelen de kunst en het wetenschappelijk onderwijs aanpakt vind ik droevig. De manier waarop ronduit oneerlijk. Maar cultuur en wetenschap zijn kennelijk te elitair.

Avalanche zei

Net als Mirjam hoop ik dat mijn dochter straks nog kan gaan studeren. Dat er bezuinigd moet worden lijkt me logisch; dat dit ten koste dreigt te gaan van onze kenniseconomie eveneens.

Margreet zei

Geweldig dat je dochter er helemaal voor gaat. Maar ik heb wel vaak het idee dat men hier in NL als de normaalste zaak van de wereld beschouwd dat het er überhaupt onderwijs is, terwijl het feitelijk een soort privilege is en de enige manier om vooruit te komen als je geen (oud) geld hebt. En ook ik spreek uit ervaring als ik Janny's mening deel dat de student tot meer verplicht zou mogen worden.
Streng, he? ;)

Emilie Kassenaar zei

Ha Margreet! Leuk dat je weer terug bent! Nee hoor, ik vind je helemaal niet streng. Iedereen 'oordeelt' op basis van zijn eigen ervaringen...Die van jou en Janny zijn klaarblijkelijk dat studenten er nogal eens een potje van maken. Dat kan. Ik zie andere dingen. Daarnaast huldig ik overigens ook het principe dat onderwijs er voor iedereen zou moeten zijn en dan wel zo laagdrempelig mogelijk. Ik ga er namelijk van uit dat als iemand (niet in staat is om) goed gebruik te maken van wat er aangeboden wordt, er iets anders aan de hand is! Een privilege om vooruit te komen? Nee, voor mij is onderwijs een grondrecht, zelfs al zou je er verder niets mee (willen of kunnen) doen.