woensdag 21 april 2010

Flirterig fluitertje

Jazeker, ik heb een aanbidder. Hij is niet groot, meer een aanbiddertje dus, en hij fluit er vrolijk op los. Geen wonder, het is immers voorjaar. Of ik er last van heb om nagefloten te worden? Ja. Graag zou ik het als een complimentje willen zien, maar elke keer als mijn fluitertje dichterbij komt, houd ik mijn hart vast.
Het flirterige fluitertje is namelijk een winterkoninkje. Eentje zonder ingebouwde agenda en wat erger is, ook zonder ingebouwde sensoren. Wat doet'ie namelijk? Hij vliegt tegen de schuifpui. En niet één keer, niet twéé keer, nee hij doet het aan de lopende band. Niet alleen vandaag overigens, hij is al een paar dagen bezig. Steeds dezelfde.
Vandaag was ik druk bezig met een column (eindelijk), maar het winterkoninkje was het er niet mee eens. Zelfs als ik de vitrage, die ik normaal alleen 's winters dicht laat, weer dicht schuif, laat het vogeltje zich niet van zijn stuk brengen.
Het is blijkbaar niet zo dat hij (of zou het misschien een zij zijn) niet ziet dat er een raam tussen hem en mij in zit. Ik snap er niets van. Als ik dit verhaal aan het door mij in Italië bezochte medium Mirella Pizzuoli zou vertellen, weet ik al wat de reactie zou zijn. Maar nee, ik ben nog niet zó gek dat ik denk dat mijn man als winterkoninkje terug is gekomen. Trouwens, als hij zich al in een vogeltje zou reincarneren zou het als groenling of puttertje zijn.
Het is lang licht, dus ook 's avonds tegen acht uur is het vogeltje nog niet naar bed. Terwijl ik zit te schrijven, flirt het vogeltje maar door. Dom is hij niet, want hij houdt aldoor net op tijd genoeg in om zich niet tegen de ruiten te bezeren. Toch wilde ik wel dat hij er mee ophield. Maar wegjagen? Een groot mens dat zo'n klein vogeltje staat te verjagen, roept toch rare gedachten in mij op. Dus neem ik hem maar voor lief. En dat is waarschijnlijk precies wat hij wil!
De column (over mijn lievelingskleur) maak ik morgen wel af!

8 opmerkingen:

incinta zei

Dat winterkoninkje wil gewoon heel graag bij je zijn!

Anoniem zei

Een flirterig fluitertje, wat een mooie alliteratie. Je column gaat dan vervolgens over een wat onhandig fluitertje maar ik blijf in gedachten bij zo'n flirtend schatje.

Unknown zei

Ja dames...ik schijn een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit te oefenen op vogeltjes. Maar dan ook alléén op vogeltjes. Vette pech, want je kunt niet over ze blijven schrijven....

Janny zei

Je moet een paar plaatjes van vogeltjes op je ramen plakken! Die plaatjes zaten hier ook op de grote ruiten van de veranda en daar vliegt nooit een vogel tegenaan. Tegen de andere ramen wel, dus daar heb ik ook plaatjes tegen geplakt en sinds die tijd is er nog geen vogel tegen gevlogen!

Mirjam Kakelbont zei

Ja, die alliteratie: geweldig! Ik heb een zwak voor winterkoninkjes, misschien omdat ze zo pietepeuterig klein zijn. Waarom zet je de schuifpui niet op een heel klein kiertje...?
(hij/zij kan nooit zoveel produceren als die duif van Avalanche!). Sjonge...en ik vond het al heel wat dat ik vandaag onderweg sjans had met drie hanen! Maar nee, dan jouw winterkoninkje: véél vasthoudender!

Unknown zei

@Janny: Weet je, ik vind die stickers op de ramen zó lelijk! Voor terraswanden kan het nog wel, maar op mijn schuifpui? En in de 10 jaar dat ik die grote ramen heb, is er nog nooit een vogel tegenaan gevlogen dus echt nodig is het ook niet. Het winterkoninkje is echt de enige die het doet...overigens heb ik hem vandaag niet gezien ;-(

@Mirjam: Wat een geweldige haaantjes de voorste! Dat ze jou überhaupt gezien hebben, verbaast me. Ik neem voor het gemak tenminste aan dat met onwaarschijnlijke snelheid op je racefiets voorbij die arme beesten bent gezoefd. Tja...op die manier komt er geen diepere relatie op gang, natuurlijk. Maar ik kan me jou ook niet uren op de bank achter het raam voorstellen....

Unknown zei

Misschien leest niemand het meer, maar inmiddels weet ik waarom dat winterkoninkje destijds steeds tegen mijn schuifpui aanvloog. Schoonzoon weet veel, ook over vogels, dus hier komt zijn uitleg.
Winterkoninkjes zijn erg territoriumbewust en verjagen indringers systematisch uit hun gebied. Mijn winterkoninkje heet zijn spiegelbeeld in de ruit aangezien voor een concurrent. En die moest en zou verjaagd worden...Het is geluk, want ik heb ze alletwee niet meer teruggezien ;-)

Mirjam Kakelbont zei

Zie je dat ik toch nog je reactie lees? Heb ik er weer wat bij geleerd!