donderdag 22 april 2010

Zwarte asielzoeker

Het is bijna ongelooflijk wat er in mijn tuin allemaal gebeurt. Schreef ik gisteren nog over het flirterige fluitertje dat zichzelf met alle geweld toegang tot mijn woning wilde verschaffen, vandaag heb ik te stellen met een zwart asielzoekertje!
Thuisgekomen van een doktersbezoekje herinnerde ik mij de belofte van gisteren, om nu toch mijn column over mijn lievelingskleur af te maken. Ik ging er eens lekker makkelijk voor zitten en installeerde me met een kopje koffie op mijn chaise longue ('oooohhhh, die Sijs Londen' zoals de verkoper me destijds verbeterde).
De laptop was nog niet goed en wel opgestart of ik werd gestoord door een raar getik. Niet een regelmatig getik maar meer een hortend en stotend, soms wat schraperig klinkend gerommel. Ik zocht met mijn ogen direct naar Faffien, maar die lag prinsesjesheerlijk te slapen in 'haar' fauteuil.
Het geluid stopte dus ik richtte mijn aandacht weer op mijn laptop. Hé...daar was het weer. Het leek wel of het van buiten kwam. Nu heb ik een sinds drie jaar aan zijn verbouwing werkende buurman, dus ik hield mezelf voor dat hij het was.
Eerlijk gezegd...dat was geen logische verklaring. Daar klonk het geluid toch te bescheiden voor. Daar was het weer...! Nee, het klonk ook veel te dichtbij om van het belendende perceel te komen. Wacht eens...het zonnescherm! Ik had het immers net open gedaan, zou ik het niet goed gedaan hebben. Met een druk op de knop haalde ik het in en liet ik het weer zakken. Niets bijzonders te zien. Het geluid ging door.
Nu begon het me echt te irriteren dus liep ik naar buiten, het terras op. Het eerste dat mij opviel dat er heel veel rommel op de tegels lag. Dat was vreemd, want gisteren had ik de boel keurig aangeveegd...Een blik omhoog...en ja hoor!
In de goot van mijn verandadak zat een merel op haar dooie akkertje een nestje te bouwen. Zoals het een goed huisvrouw betaamt moest eerst de oude rommel wijken, hup, naar beneden met de bruine blaadjes! Haar echtgenoot vliegt inmiddels af en aan met nieuwe 'rommel'. Takjes, pluisjes en hondenharen vinden hun weg naar mijn bescheiden dakgoot. En opnieuw heeft Emilie gewetensproblemen.
Nee, een nestje in je dakgoot is niet handig! Wel voor de merels, schat ik in. Faffien en de andere buurtkatten komen er niet bij (ik heb ze er tenminste nog nooit gezien) en ze hebben een mooi uitzicht vanuit de nieuwe woning.
Goede raad is dus (alweer) duur. Of het merelechtpaar inmiddels al kennis gemaakt heeft met het flirterige fluitertje weet ik niet. Ik zal mijn gevederde vriendjes in de gaten houden. Die andere column staat er dus gekleurd op; ik denk niet dat hij vandaag nog komt!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Alweer een blogje! Ik was al bang dat je boerderijtje teveel van je tijd opslokte! Maar (ik was net bij villa Kakelbont)ik smeek je: schrijf ook over de boze buurman! Express yourself! ;)

incinta zei

Wat een gezelligheid bij jou met al die vogeltjes!

Avalanche zei

Oh, wat geestig. Een en al 'vogeloverlast', bij jou en bij mij ;-) Trouwens: ik heb ooit eens een van onze katten uit de dakgoot gevist!

Ben nu wel benieuwd naar die kleurige column, trouwens (nu maar hopen dat 'mijn' duif jou niet ook komt inspireren).

Janny zei

Zo, het lijkt "The Birds" wel daar! Hier wordt er ook driftig gebouwd aan nesten maar gelukkig hebben deze vogeltjes niet de dakgoot uitgekozen. Ze vliegen af en aan. Leuk gezicht.
Je kunt er maar beter van genieten.Dus ga maar lekker op je Sijs Londen liggen om het te bekijken!

Mirjam Kakelbont zei

En jij nog wel schrijven dat je niet over vogels kunt blijven bloggen. Die fladderaars denken daar dus heel anders over.
Wat val jij toch in de smaak...!

Unknown zei

@Midlifeme: Mijn boerderijtje brengt het beste in mij boven! Ik ben enthousiast in de tuin bezig geweest deze week, heb alles wat de winter niet heeft overleefd 'gedelete', ik heb nieuwe crops geplant (een brem op stam en wat bodembedekkers) en houd me dus ook nog bezig met de fauna! Maar de buurman...ja, ik zal hem binnenkort voorstellen. Zet het bakje maar klaar...!

@Incinta: Inderdaad en dan te bedenken dat ik er vroeger geen oog en oor voor had...nu hang ik balletjes op, heb de hele winter pindakaas gesmeerd en snijd mijn overgebleven boterhammen in ministukjes voor de vriendjes. Geen wonder eigenlijk dat ze me wel mogen.

@Avalanche: Jouw katten zijn vast niet zo lui en vadsig als Faffien! Tja..dat gepraat over die andere column, was niet erg verstandig. Zo kan het alleen nog tegenvallen ;-)

@Janny: Je hebt gelijk, het is volop genieten vanaf de Sijs! En ja...ik kan het dagen volhouden!

@Mirjam: Na de merels vandaag niets vreemds meegemaakt. Alleen wat rare vogels gezien bij het tuincentrum vanmiddag, maar die tellen niet mee!

incinta zei

Emilie, waar zít je toch? Ik mis je leuke logjes!