vrijdag 11 december 2009

Christkindl

Als u dit leest, zit ik waarschijnlijk in de auto. Samen met dochterlief op weg naar de Christkindlmarkt in Salzburg (zie link). Het is al heel wat jaren traditie om in december samen een weekend 'kerstmarkt' te doen. Dat bracht ons onder meer in Frankfurt, Keulen, Düsseldorf, Bonn en Londen. In Londen waren en weliswaar geen echte kerstmarkten, maar met zoveel warenhuizen bij elkaar, was dat niet echt een gemis. Dit jaar viel de keus op Salzburg. Niet alleen omdat een kerstmarkt in een van de mooiste steden van Europa nou eenmaal héél bijzonder is, maar ook omdat we daar goede vrienden hebben, bij wie het goed toeven is!
Mijn ouders ontdekten Oostenrijk als vakantieland in de jaren vijftig. De eerste jaren hielden ze dat voor zichzelf, maar toen ik een jaar of elf was, mochten broertje en ik ook eindelijk mee.
Pa en Ma hadden inmiddels vriendschap gesloten met Vati en Mutti, een hoteliersechtpaar in een dorpje bij Salzburg en daar namen ze ons mee naar toe. Het bleek een schot in de roos. Vati en Mutti hadden drie kinderen, nèt iets ouder dan wij en het klikte meteen. Die 'kinderen' zijn mijn vrienden geworden en hún kinderen zijn inmiddels de vrienden van dochterlief en schoonzoon.
Met die 'kinderen' gingen we 's nachts 'rodeln', leerden we skiën, bezochten we de Salzburger Festspiele, vierden we Kerstmis, maakten we lange tochten langs berghutten, kreeg ik mijn eerste zoen (van één van hen!) en zochten we paaseieren. Daarna waren we aanwezig bij elkaars huwelijken, de begrafenissen van onze vaders en mijn moeder en wiegden we elkaars kinderen. Dit laatste was voor mij iets heel bijzonders omdat de kindertjes in Oostenrijk destijds nog 'ingebakerd' werden op een zogenaamd Steckkissen. Het jongetje dat ik voor het eerst zo zag ingepakt is nu veertig...Hij heeft dochterlief bijna twintig jaar geleden leren skiën. Zijn jongere zussen leren haar weer andere dingen, voor zover dat nodig is. Samen drinken en feesten ze er vrolijk op los. De Salzburger Festspiele vinden ze niet interessant, een concert van Coldplay des te meer. En zo raken onze families meer en meer met elkaar verbonden.
Minstens één keer per jaar zoeken we elkaar op. Deze zomer genoten de allerjongste Oostenrijkertjes van Amsterdam (de Bulldog was wel héél spannend) en nu gaan dochterlief en ik dus richting Christkindlmarkt.
Die paar dagen zijn inmiddels al helemaal volgepland met een bezoekje aan de oude 'Wirtin', véél bijkletsen en winkelen, 'Turmblasen' en 'Adventsingen' voor de Dom en genieten van Glühwein, gepofte kastanjes en 'Weihnachtskekse'. We hebben er zin in, want wat mij betreft is Salzburg de mooiste stad die ik ken.
Maar waar ik vooral zoveel zin in heb? Samen met dochterlief heen en weer te rijden. Het is alweer lang geleden dat we zoveel tijd voor elkaar hadden. Wat zullen we heerlijk kunnen bijpraten tijdens de reis. Want het blijft wennen hoor, zo'n dochter die inmiddels helemaal volwassen is en een druk leven leidt.
Precies een jaar geleden schreef ik ook al over haar, ze werd toen 24 en het was de eerste verjaardag zónder haar vader. Mijn eigen Christkindl wordt nu 25.
En dat moet gevierd worden, in Salzburg!

5 opmerkingen:

Janny zei

Wat heerlijk, Emilie! Ik kan heel goed begrijpen dat je die uren in de auto met kindlief zo op prijs stelt. Haar eventjes voor jezelf en niet te hoeven delen met wie dan ook; dat zijn kostbare uurtjes. Ik hoop dat je er van genoten hebt. En van de Christkindlmarkt natuurlijk. En je hebt gelijk: Salzburg is echt prachtig!

Anoniem zei

Heel veel plezier! Het klinkt supergezellig!

Lon zei

Hoi lieve E en J! Heel veel plezier bij de kerstmarkt. Begrijp nu waarom ik je niet te pakken kreeg.... Laat je even weten hoe het was? Dikke kus! Lon

Avalanche zei

Gefeliciteerd, om te beginnen, met de 25e verjaardag van je dochter, Emilie! Ik hoop dat jullie er samen een verjaardag om nooit te vergeten van weten te maken in Salzburg! En verder natuurlijk een fantastische trip gewenst.

Liefs, Avalanche

Unknown zei

Hallo Dames! Ik ben weer terug...het was spectaculair leuk, lekker, gezellig en mooi. Vrijdagavond (we waren nèt binnen) begonnen het te sneeuwen zodat we de Christkindlmarkt van zijn meest romantische kant hebben gezien. En natuurlijk smaken 'Punsch und Glühwein' stukken beter als je met je (nep-)bontlaarzen in de sneeuw staat! Nu weer over tot de orde van de dag, dat is vandaag dus vooral de verjaardag van dochterlief!