donderdag 24 december 2009

Kerstgedachte

Mensen die mijn weblog volgen, weten dat ik niet zo dichterlijk ben. Vandaag maak ik een uitzondering. Het is immers bijna Kerstmis en dan word je een beetje gevoelig. Janny (zie blogroll) heeft kort geleden een prachtig gedicht van Ivo de Wijs op haar site geplaatst. Met haar toestemming neem ik het over omdat het zo mooi verwoordt wat ik zou willen zeggen. Ik draag het gedicht dan ook op aan iedereen met het hart op de juiste plaats! Mijn collega-bloggers, en alle lezers van mijn weblog wens ik hierbij van ganser harte een Zalig Kerstfeest!

Onderweg

Een man en een vrouw gaan langs de wegen,
de lucht is koud, de wind zit tegen.
Geen Dickens-sfeer, geen welbehagen
en af en toe hoor je haar vragen
met zachte stem:
'Is het nog ver naar Bethlehem?'
'Ja, het is nog ver naar Bethlehem.'

Opnieuw een jaar van vluchtelingen
die schamel langs de wegen gingen.
Opnieuw een jaar van oorlogsrampen
van hongersnoden en van kampen
en requiem.
'Is het nog ver naar Bethlehem?'
'Ja, het is nog ver naar Bethlehem.'

Van de verloren Hof van Eden
naar de onmogelijke vrede.
Zo trekt de mens over de wegen
met haar en hem.
'Is het nog ver naar Bethlehem?'
'Ja, ja het is nog heel ver naar Bethlehem.'


Ivo de Wijs

(Op de foto Sharbat Gula)

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook een fijne Kerst voor jou! Dat kan bijna niets anders: het regent warm water ;)

Anoniem zei

Op een iets sobere toon: prachtig gedicht.

Unknown zei

Inderdaad! De witte rommel verdwijnt en het gedicht is prachtig....

Avalanche zei

Mooi gedicht! Een fijne tweede kerstdag gewenst.

Unknown zei

Dankjewel, Avalanche. Jij natuurlijk ook, samen met Dochter enne...wie er zoal nog meer komt!

Lon zei

Dag lieve vriendin, het is weer prachtig! kus en tot maandag, lunchtime. xx

Unknown zei

Zo trekt de mens over de wegeb
En soms komt hij die ezel tegemln
Met haar en hem

Zo heb ik het geschreven, groet Ivo de Wijs

Unknown zei

Wegen

Ivo

Arnaud zei

...
Zo trekt de mens over de wegen
En soms kom hij die ezel tegen
Met haar en hem
...

Het middelste regeltje met de ezel ontbreekt hier.