zondag 7 december 2008

Haarlemmer Dopie

Na de de opwindende belevenissen van de afgelopen dagen, was het vandaag weer een ouderwetse saaie Zondag. Als kind had ik al een hekel aan deze 'dag des Heeren'. We mochten niet fietsen, kregen geen ijsjes, zaten 's morgens in de kerk en 's middags in de auto. Onze ouders hielden van rondrijden. Zij lekker voorin, de auto blauw van de rook en er mocht nauwelijks worden gesproken, want Pa volgde de voetbalcommentaren op de radio. Als we toch te tierig werden, werd er gedreigd ons bij het zigeunerkamp (dat was er toen in Muiderberg) af te zetten en dat hielp, want we geloofden onze ouders op het woord.
Gelukkig kan ik nu zelf bepalen waar ik naar luister en dat is momenteel veel radio via het internet; ik heb een site gevonden waar echt alle muziekgenres een eigen station hebben. Aanrader, hij staat in het lijstje hangplekken onder het kopje 'music, Maestro!' Die radiosite heb ik overigens gevonden via een website van en voor mensen die graag genieten van kleding, muziek en lifestyle uit de twintiger, dertiger en veertiger jaren. Als je op 'het goede uit de oude tijd' klikt, kom je er vanzelf.
Maar toch is er ook vandaag weer gelachen, vooral dankzij de buurvrouw. In mijn eerste bericht had ik het al kort over haar. Ze is 89, geboren en getogen in Amsterdam en hoewel ze bijna blind is, slaat ze zich nog met verve door het leven. Soms een beetje eenzaam, maar voor die momenten ben ik er dan, zoals vandaag. Ze komt regelmatig bij me eten en vermaakt me dan met haar jeugdherinneringen en andere levensverhalen.
Vandaag ging het vooral over haar familie die deels in de Zaanstreek woonde. Een wonderwel bespraakte Oom gebruikte sappige uitdrukkingen die je vandaag de dag niet meer hoort.
Zo sprak hij van 'Geest van Salmen Sokkenwater' als zijn echtgenote een wat waterige soep op tafel zette. Volgens de verhalen weigerde hij die dan ook te eten. Moet een pedant manneke geweest zijn; volgens de buurvrouw was zij als kind zeer onder de indruk van zijn...slobkousen!
Hoe we erop kwamen? Ik had hutspot gemaakt, iets waar ik mijn gast normaal gesproken blij mee maak. Vandaag was het minder.
'Nou kind, de hutspot was wel lekker en het vlees ook. Maar de jus? Dat was maar een Haarlemmer Dopie!'

3 opmerkingen:

Anoniem zei

'Geest van Salmen Sokkenwater'
&
'Haarlemmer Dopie'

Nieuwsgierig geworden naar deze (Zaanse?) uitdrukkingen heb ik op Google gezocht. Helaas levert dat alleen hits op naar jouw blog!

Wel vond ik sokkelwater:
grondwater van zeer hoge kwaliteit dat zeer diep zit en slechts op bepaalde plaatsen in Vlaanderen beschikbaar is.

En het bekende wondermiddel Haarlemmer olie:
een mengsel van kruiden, terebintholie en zwavel, ook wel medicamentum gratia probatum genoemd, is al meer dan 300 jaar wereldberoemd. Het heilzame middel zou in 1696 zijn uitgevonden door Haarlemmer Claes Tilly.

Vraag eens aan je buurvrouw naar de herkomst van haar uitdrukkingen?

Lin

Unknown zei

Ha Lin!
Ik heb het de buurvrouw gevraagd, gisteren al meteen, maar ze kende ze ook niet. Voor zover zij wist werden ze alleen door 'haar Ome Dirk' gebruikt...
Leuk dat je mijn weblog zo trouw volgt!
Emilie

Jo zei

Geachte heer Kassenaar,

Bedankt voor het vermelden en linken naar onze website!