zondag 14 december 2008

Jarig Jetje

Ze is jarig vandaag, dat hele kleine blonde meisje dat 24 jaar geleden in Italië werd geboren. Wat waren we blij met haar en ik ben dat natuurlijk nog steeds. Haar vader is er niet meer bij, dit jaar voor het eerst en dat maakt het voor het jarige Jetje natuurlijk best een beetje moeilijk. Haar cadeauvooruitzichten zijn gelukkig wel weer zo belangrijk dat het toch extreem genieten wordt. Voor haar dan. Want Jetje heeft besloten haar verjaardag te vieren met een 'avondje gourmetten'. Ik heb daar een zeer hartgrondige hekel aan en het gourmetstel is dan ook nooit in huis gekomen. Hoogstwaarschijnlijk is het juist daarom dat Jetje het zo leuk vindt, soort onverwerkt jeugdtrauma. Ze heeft er wat om gezeurd toen ze nog bij ons woonde. Maar ja, jeugdtrauma's zijn nodig voor de ontwikkeling dus ik voel me er niet schuldig over. De aversie tegen dit soort 'fragment-maaltijden' is een familietrekje. Althans in mijn familie.
Ik kan me nog goed herinneren hoe zo'n jaar of veertig geleden de fondue-koorts toesloeg. Dat vind ik dan trouwens wel weer leuk. Ik werkte in die tijd bij Warmolts in Bussum. Warmolts was een begrip in die jaren. De familie Hosman had een bistrot (daar liep ik rond) een wijnhuis, een delicatessenzaak en een cadeauwinkel in de Nassaustraat. Aan de overkant waren de kantoren, dus de Nassaustraat heette al snel de Warmoltsstraat. Het was het toppunt van chic om bij Warmolts een roodkoperen fonduepot te kopen en er dan natuurlijk ook meteen allerlei exquise sausjes en andere liflafjes bij te nemen. Alleen voor het vlees moest je nog naar de slager. Mijn moeder hield wel van 'leuke franse dingetjes', dus de fonduepot stond ook binnen mum van tijd bij ons thuis. Mijn vader vond het allemaal prima. Hij had maar een wens: hij wilde zijn vlees graag aan één stuk en bakte het in een gewone pan. Bijna hetzelfde toch?
Ik heb de neiging om Jetje ook zoiets te vragen vanavond... Maar goed het is haar feestje, dus ik pas me aan de omstandigheden aan. Toch is het een raar gevoel om straks zonder haar vader naar Groningen rijden om haar verjaardag te vieren. Kwestie van wennen, net als de rest. Het is bijna schokkend te bedenken dat wij allemaal gewoon weer doorleven, terwijl het leven er nog maar tien maanden geleden zo heel anders uitzag...
Maar de verjaardag van je dochter is toch onder alle omstandigheden het vieren waard. Ik hoop dat ik er nog lang getuige van mag zijn, met of zonder gourmet. Gefeliciteerd, Druiventrosje! Je moeder wenst je een een heerlijke dag en een lang, gezond en gelukkig leven. Net als 24 jaar geleden!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is een feest om dit alles te lezen.
Dat je lekker kunt schrijven had ik al ontdekt op de schoolbank website. Herinneringen uit ‘onze middelbare schooljaren’ zijn bij jou blijkbaar beter blijven hangen dan bij mij.
Maar ik ben dan ook al 50-.
Ik verheug me overigens geweldig op het moment dat die min een plus wordt. Nu hoor ik er helemaal niet bij: iedereen heeft midlife problemen en noemt zichzelf 50+ of 60+
Volgend jaar 30 juli is het dan eindelijk zover. Ik verjaar. Dan één dagje wennen, en op 1 augustus 2009 ben ik dan eindelijk ook een vijftig plusser!
Mag je ingeschreven worden in een bejaardenhuis, lid worden van de vijftigplus fora, kortingkaarten aanvragen, en jezelf upgraden door je een ‘actieve’ 50+ er te noemen.

Hoe mooi kan het leven zijn?

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je meisje!

Lin

Unknown zei

Wat een leuke zussen zijn jullie toch! Het gourmetten viel mee ;-), de pannenkoekjes waren lekker!
En Wan...aftellen dus, ik kan je verzekeren dat het leuk is!

Jules zei

Mooi, lief en ontroerend.
Dankjewel!

Lon zei

LANG ZAL ZE LEVEN, LANG ZAL ZE LEVEN....! En volgend jaar gaan we weer voor je zingen. xxx