woensdag 31 december 2008

Voornemens

Het hoort erbij, zo op de laatste dag van het jaar. Ik heb een hele lijst met 'goede voornemens'...u weet wel, die dingen waarmee de weg naar de hel geplaveid zijn. Weinig opwekkende gedachte, maar ik vind dat ik het er toch maar op moet wagen. Net als elk jaar.
Wat mijn goede voornemens zijn? In elk geval wil ik op enig moment van 2009 toch weer stoppen met roken. Nee, niet meteen morgen, ik heb een heel jaar de tijd, nietwaar? Oh ja, ik wil ook de stapels aanpakken. Administratie eens goed bijwerken en het vervolgens ook dagelijks bijhouden, zodat er geen nieuwe stapels ontstaan. Mijn kleren direct in de kast hangen als ik ze uittrek en natuurlijk alles netjes strijken. Ik laat me ook niet meer uit het veld slaan door aanvallen van 'ziek, zwak en misselijk'. Als ik weer eens iets heb, negeer ik het gewoon zodat het leven lekker doorgaat. Mijn vader zei vroeger al "als het vanzelf komt, gaat het ook weer vanzelf weg". Dus geen gezeur meer met artsen en lastige onderzoeken naar van alles en nog wat. Beetje geduld, en lekker doorwerken.
Oh ja, mijn auto. Ik houd hem voortaan heel netjes, ook aan de binnenkant. Ik zal eindelijk het nummerbord, waar een oude buurtgenoot met zijn trekhaak een flinke deuk in reed, laten vervangen en de ruitensproeivloeistof bijvullen. Ik doe voortaan ook elke week zoveel boodschappen dat ik niet meer dagelijks bij AH langs hoef en ik zal me niet meer ergeren aan vervelende kinderen. Ook niet als ze wekenlang vuurwerk afsteken naast mijn keukenraam.
In het nieuwe jaar zal ik ook vaker de voicemails van mijn mobieltje afluisteren en niet meer zo lang wachten met het terugbellen van de insprekers. Trouwens, ik ga helemaal veel socialer worden. Mijn broer in Spanje elke week bellen, mijn broer en zus in Ede wat vaker opzoeken cq uitnodigen, de familie in Italië ook eens zelf bellen in plaats van wachten tot zij het doen. Daar hoef ik trouwens nooit lang op te wachten, maar toch.
En dan mijn karakter...nou daar ga ik ook flink aan schaven. Minder ongeduld, meer tolerantie, ijveriger, oplettender en behulpzamer. Dat moet allemaal gebeuren dit jaar.
Het belangrijkste vergeet ik nog: niet meer over mijn eigen grenzen heen (laten) gaan...dat is een hele hippe! Voor jezelf kiezen is het tenslotte helemaal in deze tijd. Alleen heb ik dan toch een klein probleem... Als ik alle goede voornemens ten uitvoer breng, ben ik dan mezelf nog wel? Misschien moet ik ze gewoon vergeten. Dat doe ik immers elk jaar na verloop van tijd. Geen weg naar de hel voor mij! Wel een plezierig, gezond, vrolijk en voorspoedig 2009. En dat dan voor iedereen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha die Emilie! Ik vind wel dat je nu errug veel verander-voornemens op papier hebt gezet. Je bent prima zoals je bent: sociaal, attent, lief, aardig etc. Mijn vader zegt altijd: 'ieder heeft zijn/ haar aardigheden en zijn/ haar eigenaardigheden'. Waarom neem je jezelf dan niet voor dat je je eigen eigenaardigheden accepteert.... En dat van die grenzen zou ik zeker wel doen als ik jou was. Voor de rest... niet veranderen! Nergens voor nodig!! Goede jaarwisseling straks met Jules, Ben en de fam en hopelijk tot heel gauw. Net zoals telefonisch reeds besproken: 2009 wordt vast een topjaar in veel opzichten. x