zaterdag 13 december 2008

Sfeervol


"Sfeer" is zo'n woord dat in de decembermaand nogal veel gebruikt wordt. Wat voor de een sfeervol is, vindt een ander kitsch, gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak. Mijn sfeersmaak neigt naar het kitscherige, dat geef ik volmondig toe. Als het glimt en glittert is het voor mij gauw leuk en niet alleen tijdens de decembermaand.
Afgelopen donderdag was ik met Adele in het winkelcentrum van Dronten. Geheel gerenoveerd en volgens de verhalen "uiterst sfeervol" zeker in deze tijd van het jaar. Het winkelcentrum is uitgeroepen tot mooiste van de polder, reden genoeg om er eens een kijkje te nemen. Wij hebben ons zeker geamuseerd. Al na twee winkels wisten we eigenlijk niet meer goed in welke nieuwbouwwijk van Nederland we rondliepen, maar als je geld wilt uitgeven maakt dat niet zoveel uit. En wat de sfeer betreft, als je van wind, kale kerstbomen en patatlucht houdt, kom je er goed aan je trekken.
Dan toch maar liever weer naar huis. Daar staat sinds enkele dagen een van de eerste kerstcadeaus van dit jaar. Een mand met openhaardblokken opgeleukt met een snoer lampjes die oranje flakkeren alsof het echte vlammetjes zijn... Je moet er maar op komen.
Gisteravond was er kitsch in het groot. Het bedrijf waar ik werk gaf de traditionele Year End Party op een pachtig oud landgoed (Duin & Kruidberg) in Santpoort. De weg erheen was al een feestje. Lange oprijlaan met aan weerskanten tientallen kerstbomen mét lichtjes. Eenmaal binnen bleken ook de 'ijsklontjes' vrolijk te flikkeren en het diner was uitstekend.
De sfeer werd bepaald uitbundig toen niemand minder dan Karin Bloemen de gastvrouw van de avond bleek te zijn. Wat een verschijning, wat een talent! Of ze nu haar imitaties ten beste geeft, ze imiteert Adele Bloemendaal zelfs beter dan ik (!), als een wervelwind "La vie en rose" van Edith Piaf zingt of je meeneemt naar het tuinpad van mijn vader, ze is elke keer even geweldig.
En dan na je optreden nog zin hebben om met alle gasten persoonlijk een praatje te maken of even op de foto te gaan. Ik ben er nog steeds sprakeloos van, daar kon zelfs het optreden van de Tramps later op de avond niet tegenop. Maar ja, de heren zagen er ook lang niet zo feeëriek uit als Karin al hadden ze op zich een hoog bling-gehalte!
Heel stiekem was ik van plan om tussen Kerst en Oud en Nieuw nog even een paar dagen naar Salzburg te gaan (mooiste stad) om op de valreep nog wat sfeer te proeven dit jaar. Maar ik zie er maar van af. Het zou me allemaal wel eens te veel kunnen worden....ook sfeer moet je doseren!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kunt Karin Bloemen volop op YouTube bekijken.
Zo kort voor de feestdagen bijvoorbeeld het liedje
"Een paar seconden kerst":
http://nl.youtube.com/watch?v=Y-P7Oppyd-o
Veel plezier!

Dronten was inderdaad een belevenis.

Adele

Unknown zei

Ja, heb ik al gedaan....ze is geweldig hé? Wat een moordwijf.
Dronten was leuk, maar alleen omdat jij er was!