donderdag 11 februari 2010

Kind van de rekening

Niemand heeft erom gevraagd geboren te worden. Het waren anderen die besloten dat jij er moest komen, dat is dan tenminste te hopen. Er lopen immers genoeg mensen rond die helemaal niet gepland of zelfs maar gewenst waren. Het zijn de ongelukjes van deze wereld.
Maar hoe je er ook gekomen bent, als er geen verdere ongelukken gebeuren, groei je op. Je groeit op, je wordt volwassen en uiteindelijk maak je je eigen keuzes.
Je kiest een partner, of juist niet, en samen met die partner kies je ervoor, of niet, om een kind geboren te laten worden.
Dat mag. Er is niemand die jou daarin tegenhoudt. Je kunt een drugsverslaafde zijn, een crimineel, de verschrikkelijkste ziekten onder de leden hebben of psychisch volledig gestoord zijn, het blijft jouw keus. En die van je partner, in het beste geval. Vrijheid dus.
Die vrijheid blijft je vergezellen. Het kind dat je verwekt hebt, groeit bij je op. Hier kan ik niet bij vermelden ‘in het beste geval’ of ‘dat is tenminste te hopen’. In veel gevallen zou het namelijk beter zijn als het kind ergens anders zou opgroeien, maar helaas komen maar weinig kinderen in aanmerking voor redding. Zij groeien dus op bij gewetenloze, gestoorde of incapabele ouders. Jammer. Maar ja, dat is nou eenmaal de ultieme consequentie van zelfbeschikking.
Uiteindelijk wordt ook dit kind volwassen en mag hij zelf weten hoe hij zijn leven invult. Laten we er eens van uit gaat dat het dit kind prima af gaat. Het wordt groot, is gelukkig, vindt een baan en smaakt voldoening, sticht een gezin en blijkt ook nog eens een prima ouder te zijn.
En dan, als hij oud is geworden, is ons ex-kind er op een gegeven moment wel klaar mee. Zijn kinderen hebben een eigen leven, de eventuele partner is overleden of dement geworden, een leven in luxe is ook al niet aan de orde en het moment dat hij is voorbestemd om zich te laten ‘verzorgen’ in een van die huizen waar hij niet terecht wil komen, komt steeds naderbij.
Hij heeft er genoeg van. Hij wil ermee op houden, ophouden met leven. Niet boos, nee, sans rancune, maar wel snel en effectief. Het leven was leuk, nu wil hij graag leuk sterven.
En dan blijkt dat alle vrijheid in het leven maar schijn was. Hij mag namelijk niet dood. Wat heet, hij mag niet eens dood willen. Er zijn mensen en instanties die voorschrijven dat iemand niet zomaar dood mag gaan. Dat kan niet. Die mensen en instanties willen het leven 'leuk' voor je gaan maken.
De enige oplossing is dan nog om zelf maar wat te verzinnen. Een frisse sprong voor de trein, een strop boven het trapgat, wekenlang reutelen omdat je de goede medicijnen niet hebt gebruikt of je zelf maar in de fik steken. Het zijn vervelende oplossingen. Een pijnlijke, onprettige dood is wellicht te verkiezen boven jarenlang afwachten tot Magere Hein je eindelijk komt halen, maar het risico dat de zelfdoding mislukt, is levensgroot aanwezig. Dát houdt heel wat mensen tegen.
Gaan we hier iets aan doen? Gaan we er met zijn allen voor zorgen dat je de beschikking over je eigen leven in handen krijgt? Of doen we net zo als bij de andere échte sociale problemen? Gewoon een wetje maken waarmee je nog alle kanten op kunt, een paar jonge, net afgestudeerde, onnozele halzen met het toezicht belasten en vervolgens het individu het kind van de rekening laten zijn. Per ongeluk geboren, per ongeluk weer dood?
Hoeft niet, als iedereen hier een digitale steunbetuiging tekent om het recht op zelfsbeschikking wettelijk te regelen. Net als Paul van Vliet, Hedy d'Ancona, Mies Bouwman en anderen. Sluit u aan bij de BN'rs!

21 opmerkingen:

Anoniem zei

En u durft zich katholiek te noemen? Schaamt u zich!
Mensen als u zijn de duivel in hoogst eigen persoon. Ik wens u alvast een mooie dood toe.

Unknown zei

Deze katholieke duivel denkt zelf niet ooit van zo'n regeling gebruik te willen maken. Maar de liberale duivel die ook in mij huist, vindt niet dat ik het recht heb mijn maatstaven ook aan anderen op te leggen. Een christen kan wellicht troost en houvast vinden in zijn geloof, maar mensen zònder zo'n geloof hebben óók rechten.
Het is uitermate vriendelijk dat u mij (helaas anoniem) een mooie dood wenst, maar waarom alleen mij? Ik gun iedereen de mogelijkheid zijn eigen sterven zo menswaardig mogelijk te laten verlopen.

Janny zei

Nou ja zeg... weer een bevestiging van mijn vaste overtuiging dat de meeste gelovigen behoorlijk onverdraagzaam zijn (uitzonderingen uitgesloten:-)) Hoe durft iemand zo'n reactie te geven. Schandalig!

Lon zei

Beste Anoniem, de strekking van deze blog is m.i. 'geef mensen een vrije keus omtrent de meest ingrijpende beslissing van hun leven'. Hier kun je het mee eens zijn of niet. Naast deze allesomvattende keuze, hebben wij in Nederland gelukkig de vrije keus de blog van Emilie wel of niet te lezen en daar vervolgens ook nog een mening over te hebben. Het zou u sieren uw mening niet anoniem te ventileren. Anoniem schelden is zo gemakkelijk.... Ik ben benieuwd naar uw argumentatie!

Unknown zei

@Janny: Het is inderdaad een wat heftige reactie, maar ik hoop dat de schrijver toch even heeft nagedacht over het vraagstuk. Dat is misschien pure winst?
Het is erg jammer en dat gaat mij echt bijzonder aan het hart, dat net als op andere terreinen in onze samenleving, de mensen met de extreemste denkbeelden het hardste roepen. Dit wekt de schijn dat 'de meeste gelovigen' behoorlijk onverdraagzaam zijn, zoals je schrijft. Echt Janny, ik denk dat de onverdraagzamen in de minderheid zijn. Maar ze laten zich wèl nadrukkelijk horen, helaas. :-)
@Lon: Bedankt voor je mooie reactie...ik hoop dat degene voor wie het bedoeld is er iets aan heeft!

Janny zei

Emilie, ik hoop dat je begrepen hebt dat ik het over de reactie van "anoniem" had. Niet over de jouwe, hoor!

Unknown zei

Janny toch! Tuurlijk heb ik dat begrepen en ik heb waardeer het ook! ;-)

Midlife Me zei

Shocking die eerste reactie. Wat een agressie. Puntje eraf in het hemelse notitieboekje.

Anoniem zei

Toen ik dat bericht hoorde in het nieuws, kreeg ik de koude rillingen. Zo kort nadat mijn eigen vader is overleden, kon ik het maar slecht aanhoren. Volgens mij is het een symptoom van een heel erg zieke samenleving. Een samenleving waar echt omzien naar elkaar ontbreekt, waar mensen (oud én jong) in afschuwelijke eenzaamheid hun jaren kunenn slijten. En één die het leven 'op' acht bij een arbitraire grens van - in dit geval - zeventig. Eén die eerbied voor het leven ontbeert.

Mijn vader is 72 geworden. Hij heeft gedurende in zijn laatste weken en dagen flink afgezien (op mijn blog is het gedetailleerde verhaal na te lezen). En hij heeft het leven tot het einde toe volop geleefd. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe het anders geweest zou zijn, en ik wil het niet eens.

Als mens heb je niet alleen een verantwoordelijkheid naar jezelf toe. Je hebt ook een verantwoordelijkheid naar de mensen om je heen en naar God. Die verantwoordelijkheid laat je niet schieten als je ervoor kiest om een gezin te stichten (iets wat je als voorbeeld van zelfbeschikking noemde). Maar jezelf doden is van een andere orde van grootte. Je keert je rug dan naar hen en Hem toe. Of je dat op een gruwelijke manier doet - voor de trein, van een gebouw springen - of op een 'schone' manier maakt daarbij niet uit. Ik hoop en ik bid dat in mijn omgeving nooit iemand dit zal doen, ook niet als de Nederlandse wet zover zou doorschieten dat hulp hierbij gelegaliseerd wordt.

Anoniem zei

@ anoniem:
"En u durft zich katholiek te noemen? Schaamt u zich!
Mensen als u zijn de duivel in hoogst eigen persoon. Ik wens u alvast een mooie dood toe.
"

Ik kan het best begrijpen als niet-gelovigen zeggen: "Die God is zo erg niet ... maar Zijn grondpersoneel!". Niet Emilies blogpost (hoe oneens ik het er inhoudelijk ook mee ben), maar eerder jouw reactie doet me schamen over mijn katholiek-zijn.

Emilie Kassenaar zei

@Kattekliek: In de eerste plaats kan ik me uitstekend voorstellen hoe deze discussie nu voor jou is, zo vlak nadat jouw vader is overleden. Te vroeg, geliefd en met tegenzin. Tegenzin omdat hij graag langer had willen leven en omdat zijn naasten hem niet willen missen.
Dit gezegd hebbende...nee, ik ben het niet me je eens. Zoals ik al in mijn reactie aan 'Anoniem' schreef, zal ik waarschijnlijk nooit zover komen. Ik denk niet dat ik mijn leven, dat ik als een geschenk van God heilig, zelf wil beëindigen.
Maar ik, en jij dus ook, heb makkelijk praten. Wij geloven in God. God die ons liefheeft ondanks alles, God die ons uiteindelijk vergeeft en Genade zal schenken.
Maar ik denk ook aan de mensen die niet datzelfde geloof hebben. Ik ken heel veel mensen zonder geloof.
Lieve, wijze en zuivere mensen. Die mensen missen de troost die wij hebben. Vinden ons soms een beetje dom en naïef...
En wij, arrogant en keihard, overtuigd van ons gelijk en uit 'liefde' zullen hen dan verbieden hun leven te beëindigen wanneer zij dat willen. Om wat WIJ geloven? Om ONZE God? WIj hebben het recht niet.
Als wij God's liefde willen getuigen in de maatschappij, zouden we er misschien beter aan doen te zorgen voor de mensen die nu nog wel leven. Je hebt gelijk, zorg en liefde aan anderen geven is wat God van zijn gelovigen verwacht.
Maar niet volgens het principe dat we na onze goedertierenheid recht hebben om beslissingen voor anderen te nemen.
God heeft ons allemaal keuzevrijheid gegeven. Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn, die die vrijheid willen beknotten.

kattekliek zei

Ten eerste moeten gelovigen ook lijden ondergaan, net zoals niet-gelovigen; geen mens wordt daarvoor gespaard. Dat lijden zelf voelt echt niet anders als je de hoop hebt dat op een gegeven moment het beter wordt. Pijn is pijn. Ten tweede geloof ik dat er één waarheid is, die geldt voor mensen die er wel of die er niet in geloven. Je hoeft ook niet in de zwaartekracht te geloven om keihard onderuit te gaan op het moment dat je er even geen rekening mee zou houden. De zwaartekracht is een gegeven, en zo is God ook een gegeven.

God is niet een zoethoudertje, Iemand om in te geloven om troost te hebben als het moeilijk gaat. Als dat zo was, dan had je inderdaad een punt gehad: waarom zouden mensen die dat zoethoudertje níet hebben, koste wat kost doorgaan met een leven dat ze niet willen? Waarheid is echter dat Hij geen zoethoudertje is, maar dat Hij ook van hen de Heer en het Leven zelf is. Hoe kun je dan als gelovige staan achter een wetswijziging die het makkelijker zou maken voor niet-gelovigen (en voor gelovigen! Want zoals eerder gezegd doet hun pijn net zo’n pijn en niet iedereen kan en wil dat dragen tot het einde) om hun rug naar het Leven te keren?

Een onderdeel van katholiek zijn is het uitdragen van het katholieke geloof, o.a. van je eigen overtuiging (die jij, blijkens wat je hierboven zegt, ook hebt) over de heiligheid van het leven. Geloof is niet iets voor achter de voordeur of in de kerk alleen. Wij christenen zijn geroepen door niemand minder dan Jezus Christus om Zijn Evangelie uit te dragen tot het einde van de wereld. Daarbij hoort ook: het proberen behoeden van anderen voor vreselijke misstappen (waarvan zelfmoord een voorbeeld is). Daarom vind ik het schokkend dat je actief meewerkt (door het plaatsen van een link naar een petitie voor wetgeving die zelfmoord plegen juist zou vergemakkelijken) aan juist het tegenovergestelde.

Emilie Kassenaar zei

@Kattekliek: Alles wat je zegt is waar, wat mij betreft. En dat is het hem. Ondanks het feit dat ik tracht, door mijn manier van leven en de liefde die ik probeer te geven aan mijn naasten, van God te getuigen, heb ik noch de illusie noch de arrogantie dat ik daarmee iedereen kan overtuigen van Zijn bestaan. Ik respecteer mensen met een ander of zelfs zonder geloof, om wat ze doen en laten.
Ik vind het immoreel om voor een ander te bepalen of zijn leven leefbaar is of niet.
Nogmaals, God heeft ons allemaal de keuze gegeven om wel of niet in hem te geloven en zijn wetten na te volgen. Wie zijn wij dan om die keuze te willen beperken? Onder het mom 'een ander voor misstappen te behoeden' zijn al te veel misdaden gepleegd.

kattekliek zei

Het is geen misdaad om mensen proberen te behoeden voor misstappen, integendeel! Ook niet als er elders op de wereld, en in de geschiedenis wetgevers geweest zijn die dingen hebben doorgedrukt onder dat mom (maar die het uiteindelijk niet waren).

Met zo’n wet als jij voorstaat, worden misstappen juist aangemoedigd, wat volgens mij een veel grotere misdaad is. En dat alles vanwege het heilige geloof in de individualiteit (waarin relaties met anderen en met God uit het oog verloren worden). Dit heeft niets te maken met mensen niet kunnen overtuigen dat God bestaat (daar gaat het ook helemaal niet om), maar alles met het bieden van een goed en gezond leefmilieu in onze samenleving.

Waarom is er een wet die het verbiedt om te moorden? En een wet die verbiedt om met teveel alcohol op achter het stuur te gaan zitten? Omdat er mensen zijn die die dingen blijkbaar doen. Anders was zo’n wet ook niet nodig geweest. Zonder zonde geen wet, zo zegt Paulus het in de Bijbel. En andersom: de wet maakt je juist bewust van de zonde. Als niemand je verbiedt om met alcohol op achter het stuur te gaan zitten, dan kun je altijd nog denken dat er geen probleem mee is (en dat het pech is, of de schuld van een ander als je vervolgens ergens tegenaan botst). Als het duidelijk in de wet staat, heb je geen excuus. Maar stel dat nu de wet wordt aangepast, zodat mensen die een ander helpen bij iets wat feitelijk zelfmoord is, daarin legaal geholpen worden? Dan doet de wet precies het tegenovergestelde als waar hij eigenlijk voor bedoeld is. Hij maakt mensen niet meer bewust van dat ze iets verkeerds doen. Nee, hij moedigt ze er zelfs in aan. Want als de Nederlandse staat het goedkeurt, nou dan doe ik toch zeker niks fout; ik volg gewoon de wet?, is dan de redenatie. De aanvankelijke insteek van wetgeving wordt hierbij helemaal overboord gegooid.

Overigens heeft een medeblogger er onlangs een erg goed stuk over geschreven, o.a. over de vragen: wanneer is je leven voltooid, en wat is regie over je eigen leven.

kattekliek zei

Mmm, die link werkt niet. Misschien zo?
http://dagboekvaneenzelve.web-log.nl/mijn_weblog/2010/02/klaar-met-leven.html

Emilie Kassenaar zei

Ik denk niet dat we het met elkaar eens zullen worden, Kattekliek! Dat jij de verboden op misdrijven (moord, alcohol achter het stuur etc.) op één lijn stelt met zelfdoding, vind ik opmerkelijk. Zelfdoding is namelijk niet bij wet verboden. Alleen gelovigen erkennen de geboden uit de Bijbel, maar we kennen hier geen sharia!
Ik vraag me ook af waar mensen de grens trekken tussen euthanasie en zelfdoding. Tussen een paar dagen eerder sterven of een paar jaar eerder. Omdat ze lichamelijk lijden of omdat ze psychisch lijden...
Het zijn maar een paar onderwerpen waar we waarschijnlijk uren over kunnen praten (en er dan nog niet uitkomen!)
Misschien moeten we dat maar eens doen, maar wellicht is dit niet de goede plek. Wat mij betreft is de discussie nu eigenlijk wel gesloten, althans wat dit weblog betreft.
Overigens nog bedankt voor de tweede, wèl werkende link!

kattekliek zei

Zelfmoord (-doding weiger ik het te noemen, omdat dat veel te neutraal is), is bij de Nederlandse wet niet verboden, omdat die wet onmogelijk gehandhaafd kan worden. Dood is dood en dan ben je voor elke wereldlijke rechtbank onbereikbaar geworden. Húlp bij zelfmoord is echter wel strafbaar, en daar wil men metdeze petitie iets aan doen.

Wat mijn punt vooral is: door anderen de ruimte te willen bieden - nog meer dan ze al hebben in de huidige situatie (euthanasiewetgeving), verzwak je als christen je eigen standpunt. Je mag dan voor jezelf ervan overtuigd zijn dat je dit nooit zult doen (bij jezelf), maar daarmee is niet goed te praten dat je het voor een ander wél mogelijk zou willen maken. Alle wetten die tegen de wet van God ingaan (en die laatste kun je als katholiek kennen door de Kerk), zouden je als christen tegen moeten staan. Euthanasie, abortus, en ook zo'n wet voor hulp bij zelfmoord. Daarom blijf ik het schokkend vinden dat juist jij dit standpunt bezigt. Ik ben al genoeg afgestompt om het niet meer schokkend te vinden als een niet-gelovige meent dat het goed is zo met het leven om te kunnen/mogen gaan. Maar bij een gelovige, zeker iemand bij wier bekering ik zo nauw betrokken ben, is dat toch wat anders.

Enfin, dit wilde ik er nog over kwijt. Laten we het nu afsluiten. We zullen het er inderdaad niet over eens worden.

kattekliek zei

Oh wacht, nu ik je laatste post herlees: iets heel essentieels ben ik hierboven vergeten. Zonder deze aanvulling, en in de aanname dat ik moord en euthanasie als iets anders zou zien (wat niet het geval is), zouden een aantal dingen die ik in de reacties hierboven geschreven heb, op zijn minst onduidelijk (en in het slechtse geval onbegrijpelijk) zijn.

Er is volgens de katholieke Kerk geen enkel kwalitatief verschil tussen euthanasie uitvoeren bij een zieke en het verlenen van hulp bij zelfmoord aan fysiek gezonde mensen. Het enige wat zo’n nieuwe wet zou betekenen, is het (weer) wat verder oprekken van de definitie van moord. Hetzelfde geldt overigens voor abortus (onafhankelijk van het stadium van de zwangerschap). Al deze dingen hebben met elkaar gemeen, dat het leven van een mens actief beëindigd wordt. Als christenen zouden we eerder moeten streven naar terugdraaien van de huidige euthanasie- en abortuswetgeving, dan het nog verder op willen rekken met de mogelijkheid voor euthanasie/zelfdoding )hoe je het wil noemen) voor 70-plussers, onafhankelijk van hoe ze er qua gezondheid aan toe zijn. Dat is geen kwestie van beknotten van mensen in hun keuzevrijheid, maar van het redden van levens. Ieder mens is door God gewild - ook als hij ziek, oud of ongelukkig is, en ook als hij niet in God gelooft - en wie zijn wij om daar anders over te denken?

Unknown zei

Ik denk dat de crux zit in het aanvaarden van God als gegeven. Gegeven waar niet over getwist kan worden. Voor jou is God een gegeven, voor mij is God een gegeven.
Sommige mensen denken diep na en komen uiteindelijk tot de conclusie dat God niet bestaat. Het is zot om die mensen te dwingen te leven naar onze maatstaven.
Abortus, moord en wat je nog meer opnoemt horen absoluut niet in het rijtje thuis waarin jij ook zelfdoding plaatst. Om de eenvoudige reden dat daar anderen bij betrokken zijn die beschermd moeten kunnen worden.

kattekliek zei

De crux zit 'm in het aanvaarden van God als de absolute waarheid, voor iedereen (geen relativisme, dus).

Sommige mensen denken diep na en komen uiteindelijk tot de conclusie dat God niet bestaat. Het is zot om die mensen te dwingen te leven naar onze maatstaven.”
God is niet ‘onze maatstaven’. God is de waarheid waarin wij beiden geloven en die niet plotseling verdwijnt als wij, of andere mensen niet in Hem geloven. God is een Persoon, geen idee. Iedereen heeft met Hem te maken, of men dat nu zelf gelooft of niet. Wij weten dat God bepaalde dingen van de mensen (alle mensen, bedoel ik) vraag, en wij zijn dan enorm slecht bezig als we voor mensen die niet in Hem geloven het makkelijk gaan maken om daar tegenin te gaan.

Om de eenvoudige reden dat daar anderen bij betrokken zijn die beschermd moeten kunnen worden”
Hoe kom je erbij dat dat bij zelfmoord niet het geval is? De nabestaanden dan? Iemand aan een dodelijke ziekte moeten verliezen is erg, iemand die verongelukt of die vermoord wordt, idem dito. Maar iemand die er zelf voor kiest eruit te stappen … Dat is voor de nabestaanden nog erger. Dus ook bij het voorkómen van zelfmoord bescherm je andere mensen. Daarbij bescherm je ook nog eens degene die het anders misschien zou doen, want God is er ook nog als hij of zij dood is en diegene zal zich moeten verantwoorden voor Hem. Wat jij voorstaat, is juist het faciliteren van zelfmoord, onder het mom van dat iedereen zelf moet kunnen kiezen, ook als ze niet in God geloven. Iedereen kán al zelf kiezen, maar het makkelijk maken van de keuze voor het verkeerde is iets wat niet bij wet geregeld zou moeten worden (juist het moeilijker maken, indien van toepassing, en nog belangrijker: het niet nodig maken, door bijvoorbeeld goede en liefdevolle zorg op de oude dag).

Jules zei

@Kattekliek

Opvallend dat bijna al jouw argumenten berusten op drogredenaties. Om een paar voorbeelden te noemen:

- "Dat lijden zelf voelt echt niet anders als je de hoop hebt dat op een gegeven moment het beter wordt."

- "De zwaartekracht is een gegeven, en zo is God ook een gegeven."

- "Maar iemand die er zelf voor kiest eruit te stappen … Dat is voor de nabestaanden nog erger. Dus ook bij het voorkómen van zelfmoord bescherm je andere mensen."

Jammer. Helemaal omdat de 'grap' is, dat de enige die over ons kan oordelen God is. En hij heeft daar alle tijd voor en zal ons allemaal, individueel beoordelen. Hoe? Dat weten we niet en kúnnen we niet weten.

Laten we ons daarom ook vooral richten op ons eigen leven. En laat iedereen zijn eigen leven leiden (of lijden) en laat God beslissen of het goed of verkeerd is. Laten we alleen voor ons zelf beslissen wat goed of fout is... (en daar naar leven)