donderdag 4 maart 2010

Groeten van boven

Mirella Pizzioli is een kleine, elegante verschijning. Haar ogen stralen vriendelijkheid en warmte uit en al haar bewegingen lijken erop gericht om haar bezoekers op hun gemak te stellen. Zodra je haar huis binnenstapt voel je je thuis en de verleiding is groot om je gedachten en hoop zonder voorbehoud te delen met deze innemende vrouw. Het wekt dan ook geen verbazing dat mensen van over de hele wereld de weg naar het huis in Santarcangelo al hebben gevonden.
Mirella Pizzioli is het best te vergelijken met Char. Ze staat in contact met de geestenwereld en gebruikt haar gave om mensen die een dierbare hebben verloren te troosten met boodschappen van gene zijde. Zo wordt het tenminste beschreven in de boeken die Pizzioli heeft geschreven. Hierin legt zij uit dat mensen niet ‘dood gaan’, maar ‘de aarde verlaten’ om elders verder te leven. In tegenstelling tot Char gelooft Mirella echter dat haar gave direct van God komt en ook alleen dient om mensen van zijn grootsheid te overtuigen.
Mijn dochter en ik hadden ons goed voorbereid op wat ons te wachten stond. Maar toch zaten we een beetje lacherig in het kleine wachtkamertje. Ondanks onze Hollandse nuchterheid waren we een tikkeltje nerveus. Op een laag tafeltje stond een enorme bos mimosa te geuren en de wanden waren volledig bedekt met foto’s van diverse heiligen, afbeeldingen van de Madonna en Jezus Christus. Paus Benedictus en Paus Johannes Paulus II ontbraken ook niet, net zomin als een grote verzameling rozenkransen en heiligenbeeldjes.
Na een half uurtje waren we aan de beurt. Mirella Pizzioli nodigde ons uit in haar kantoor waar ze met een grote warmwaterkruik op schoot, achter haar bureau ging zitten. Nog voordat we goed en wel plaats hadden genomen, vroeg ze of mijn man inmiddels de aarde had verlaten. In het Italiaans kan die zin ook worden uitgelegd als de vraag ‘heeft uw man u terrein nagelaten?’, waarop ik dan ook ontkennend antwoordde. Mijn dochter had gelukkig meer tegenwoordigheid van geest en bevestigde dat haar vader was overleden.
Fout! Dat is niet wat mensen die ‘zijn overgegaan’ willen horen. Ze worden zelfs boos van dergelijke opmerkingen. Ze leven namelijk nog gewoon, legde Mirella uit, alleen niet meer hier op aarde….
Dit gezegd hebbende voegde ze er direct aan toe dat mijn man inmiddels naast mij was gaan staan en vol liefde op mij neerkeek. Zo’n opmerking maakt wel indruk. Binnen enkele minuten na binnenkomst zaten zowel mijn nuchtere dochter als ikzelf te snotteren. We kregen echter nauwelijks de tijd om hiervan bij te komen, want ook mijn moeder diende zich aan. ‘Ja, ze staat naast je….ze heeft een kindje in haar armen en kijkt heel sereen’.
Zowel Dochterlief als ik vonden dat een bijzonder moment. Mijn moeder had nogal wat gevoel voor dramatiek en het verbaasde ons totaal niet dat ze ook in de geestenwereld van haar theatrale talenten gebruikt maakte!
Pal naast mijn moeder verschenen achtereenvolgens een non, een soldaat die met zijn geweer op de vloer stond te tikken en wat jongelui die bij een auto-ongeluk waren omgekomen.
Geen van deze types kwam ons ook maar enigszins bekend voor en gelukkig concentreerde Mirella zich vervolgens weer op mijn man. Hij vertelde Jules dat ze niet bang hoefde te zijn en gaf mij een kus op mijn haar….Toen me dat verteld werd draaide ik me instinctief om, maar natuurlijk zag ik helemaal niets. Voor Dochterlief had hij nog een boodschap, als ze ooit een kind krijgt moet ze het de naam van haar vader geven en ze zou ook moeten gaan pianospelen….
Voor mij waren er geen boodschappen of tips, noch van mijn moeder, noch van mijn man. Wel adviseerde Mirella me om voortaan goed op de gordijnen te letten. Als ik goed kijk, moet ik ze kunnen zien bewegen…’Als de gordijnen bewegen, ben je niet alleen!’ vertelde ze.
Toen was de zitting voorbij en werd het tijd om afscheid te nemen. Ze gaf mij een van haar boeken met de vraag of ik misschien een uitgever zou kunnen vinden. Want het zou mooi zijn als er naast de Duitse, Franse en Spaanse vertalingen ook een boek speciaal voor de Nederlandse markt komt! Wie meer over Mirella wil weten of haar misschien eens wil bezoeken, kan bij mij terecht voor haar adres en telefoonnummer.

8 opmerkingen:

Midlife Me zei

Hoe vond je het voor jezelf? Troostrijk? Of misschien toch nog een tikkeltje commercieel gezien je laatste alinea?

Unknown zei

@Midlifeme: Ik weet niet wat ik er van moet denken...je hoort wat je graag wilt horen, maar tegelijkertijd wordt er ook zoveel gezegd dat nergens op slaat! Misschien moet ik zelf zo'n business beginnen? Nee, troostrijk was het niet. Wel apart.

Avalanche zei

Ach, jullie zijn weer een (aparte) ervaring rijker. Net als jij ben ik vrij nuchter in dit soort dingen. Maar soms ben ik geneigd te geloven dat er meer is tussen hemel en aarde.....

Mirjam Kakelbont zei

Misschien kom je er binnenkort achter als de gordijnen gaan bewegen? Mocht je je er in willen verdiepen, Emilie, dan heb ik eventueel de titel van een boek dat je erover kunt lezen (nee, niet van Char).
Hopelijk krijg je geen heimwee na deze week in Italie. Het leest toch alsof je een in een warm bad hebt gelegen... Sterkte en grrroetjes

Janny zei

Kan me voorstellen dat je graag iets wil horen waaraan je houvast kunt hebben. Maar dit klonk inderdaad wel erg "voor de vuist weg". Maar je hebt gelijk: weer een ervaring rijker.

Unknown zei

@Avalanche, Mirjam Kakelbont en Janny: Ik ben weliswaar nuchter, toch denk ik ook dat er méér is. Maar zoals Dochterlief (terecht) opmerkte, toen Papa nog leefde zou je het ook niet geaccepteerd hebben als een vreemde jullie relatie even zou 'uitleggen' waarom nu dan wel?
De gordijnen hebben inmiddels bewogen, maar ik denk dat het de opstijgende lucht uit de convectorput was
Mirjam, voorlopig wil ik er even niet meer mee bezig zijn, maar de titel kun je altijd doorgeven, graag zelfs. Wie weet zijn er ook anderen die geinteresseerd zijn!

Mirjam Kakelbont zei

De informatie over het boek kan ik uiteraard vrijblijvend geven! De titel luidt: 'veranderd door het licht' en het boek is geschreven door Dr. Melvin Morse met Paul Perry. ISBN 9789.038.900.438

Unknown zei

Dankjewel, Mirjam!