dinsdag 3 november 2009

Bijvullen

Een glaasje wijn op zijn tijd gaat er bij mij prima in, ook twéé glaasjes wijn wel. Voor intimi zal de titel van dit verhaal dan ook meteen duidelijk zijn. Denken ze. Want niets is wat het lijkt en bijvullen is soms een uiterst moeizaam karwei.
Natuurlijk gaat het hier niet om mijn glas maar om mijn verwarming. Ja... verwarmingen dienen om de zoveel tijd bijgevuld te worden. In mijn geval is 'om de zoveel tijd' toch al gauw elke zes weken. Veel te vaak, hoor ik de mannen al brommen. Nee heren, mijn expansievat is niet lek (dat is vorig jaar al vernieuwd) maar het bijvullen gaat mij zo slecht af, dat het nooit meteen goed is.
Vroeger zou ik, als ik een soortgelijk verhaal hoorde, zeggen dat je zulke dingen ook door een ander moet laten doen. Eigenlijk denk ik daar nog steeds hetzelfde over, maar ik heb nog niemand gevonden die het klusje van me over wil nemen.
Mijn man deed het altijd (ik vraag me werkelijk af hoe hij 'em dat flikte, met maar één bruikbare hand) net zoals hij zoveel, zo niet alle, huishoudelijke klussen voor zijn rekening nam. Wij waren namelijk een zeer modern stel; ik had een fulltime baan en hij was de huisman. Het beviel ons beiden uitstekend, maar bracht mij na zijn overlijden in een vrijwel onmogelijk parket. Wij hadden de verdeling namelijk wel erg ver doorgevoerd.
Dit leverde (achteraf gezien) soms hilarische taferelen op. Zoals de keer dat de stofzuiger het niet meer deed. Hij maakte wel geluid, maar zuigen ho maar. Volgens schoonzus moest er een nieuwe zak in. Maar waar? Achter het enige klepje dat ik kon vinden scholen hulpstukken. Kleine zuigmondjes enzo. Mijn schoonzus is uiteindelijk maar naar me toe gekomen om het voor te doen. Om de wasmachine te kunnen gebruiken heb ik eerst een gebruiksaanwijzing van internet moeten downloaden en dat je een 'opvangbakje' achter de elektrische grasmaaier kan hangen, kreeg ik ook pas na een halve zomer door. Kortom, zó verdraaid handig ben ik niet. Maar inmiddels heb ik alles aardig onder de knie. Ik sla spijkers in de muur, zet bouwpakketkastjes in elkaar, weet waar je houtlijm voor gebruikt en ik ben er empirisch achter gekomen dat je als je een gat boort, er een plug in moet stoppen als je wilt dat de schroef houdt. Veel bijgeleerd dus, behalve...inderdaad, het bijvullen.
Met een kurkentrekker kan ik lezen en schrijven, maar de griezelige attributen in het plastic tasje dat achter de wasmand staat, boezemen mij angst in. Een waterpomptang, een slangetje en een soort sleutel met vierkante gaatjes....het zijn niet mijn favoriete gadgets. Eén keer is de vriendelijkste verwarmingsmonteur van Nederland speciaal langsgekomen om mij voor te doen hoe het moet. Sindsdien ben ik op mezelf aangewezen. En dat gaat als volgt.
Ik kleed me zo schaars mogelijk aan (alles wordt toch nat), haal alle kastjes, kleedjes en andere prullaria uit de badkamer en leg de hele vloer vol handdoeken. Dan begint de pret. Kraantje uit. Slangetje er aan vast. Teiltje onder het verwarmingsventiel en opendraaien maar. Eerste zondvloed teistert mijn badkamer. Iets terugdraaien. Tien keer herhalen. Oh gelukkig, hij lekt niet meer. Slangetje aankoppelen. Kraantje open. Tweede zondvloed. Kraantje dicht. Slangetje eraf en omgekeerd bevestigen. Kraantje open. Derde zondvloed. En dat gaat zo maar door. Totdat ineens, op mysterieuze wijze, de zon doorbreekt en de hoosbui over is. Langzaam zie ik het metertje dan naar boven kruipen, zo ongeveer tot het streepje bij de twee, waar hij blijkbaar hoort. Blij en opgelucht ontkoppel ik het slangetje, draai de schroefjes weer dicht en ga de badkamer dweilen. Dan mezelf aankleden en mijn haar droog föhnen. We zijn dan zo'n twee uur verder. Waar ik dan behoefte aan heb? Juist, mijn glas bijvullen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha, je schrijft echt hilarisch, ik lig helemaal in een deuk! :D Als inmiddel niet meer vrijgezelle, maar wel nog steeds alleen wonende dame heb ik ook wel de nodige gevechten met klusjes, en zeker ook met mijn CV gehad. Zoals je vorige week op mijn blog in een 'terzijde' kon lezen, is die CV hier 5 jaar geleden aangelegd. Op een gegeven moment, het zal het jaar na de aanleg geweest zijn, kwam ik erachter dat de druk te laag was. Inderdaad een stuk onder de 2 bar als hij koud was. Tja, toen moest hij bijgevuld worden ... maar wáár? Mijn buurman is eraan te pas moeten komen om mee te zoeken; handleiding erbij en alles. Na een half uur eindelijk gevonden; het zat aan de radiator naast de CV-ketel en niet aan de ketel zelf! :D Dan het bijvullen zelf. Volgens mij had ik wel ergens eens een tip opgeduikeld hoe je met het slangetje kon goochelen om te zorgen dat je 1. niet kletsnat wordt van dat gore, oude ijzerwater, 2. ook geen vies water in de waterleiding krijgt en 3. niet een boel lucht mee de CV inpompt. Want dan moet je gaan ontluchten en als je dat veel moet doen, wordt de druk wéér te laag (is dat laatste bij jou niet het probleem)? Dat ging dus aardig. Alleen het nadeel: omdat ik in een flat woon, zijn alle radiatoren op dezelfde hoogte en kan ik niet even naar boven lopen om daar de boel snel te ontluchten. Daar blijf ik dus wel even mee bezig, dat gaat niet in één keer. Enfin, met één keer bijvullen per jaar haal ik het toch wel, dus dat is te doen.

OK, nu ga ik dan de man uithangen, hoor (sorry, moet ff ... ik schijn het psychologische profiel 'problem solver' te hebben :P). Laat je CV eerst goed afkoelen. Kleed je lekker warm aan, dat zal dan inmiddels wel nodig zijn. Voor de zekerheid kun je kleding van wol aandoen, die behoudt zijn isolerende waarde als hij nat wordt ;) Draai het slangetje aan de waterkraan, hou het uiteinde iets hoger dan de kraan en doe de kraan zeer zachtjes open. De slang loopt vol en als de lucht eruit is, zal er langzaam water uitlopen. Doe dan je vinger op het uiteinde en draai de waterkraan dicht. Zet het uiteinde op de schroefdraad op de CV en trek pas op het laatste moment je vinger weg. Dan zit er, als het goed is, maar weinig lucht in de slang. Draai hem stevig vast. Doe dan de waterkraan voorzichtig open. Als het nergens lekt, kan de waterkraan vol open. Je zult druk op de slang zien komen. Draai dan zachtjes het kraantje van de CV open. Nu loopt er water in de CV. Als de barometer 2 bar aangeeft, doe je de kraan van de CV dicht. Daarna doe je de waterkraan dicht (essentiële actie ;)) en draai je het slangetje aan de CV-kant voorzichtig eraf. Het water dat nog in de slang zit, loopt er nu uit, maar dat moeten je wollen sokken wel houden (je kunt er ook een emmer onderzetten :)). Dan de slang aan de waterkraan losdraaien en klaar! De CV aanzetten, later nog eens laten afkoelen en op het hoogste punt in je huis ontluchten. Als de druk hierdoor teveel afneemt, alles nog eens herhalen.

Zo, ik hoop dat het nu lukt zonder dat je je badpak ervoor aan hoeft te trekken (bij mij is het in de keuken, de overburen zouden zich waarschijnlijk afvragen wat ik daar toch in mijn badpak aan het doen ben :D). Print eventueel deze handleiding uit (op een laserprinter, als het kan ... )

Trouwens, ik kan je op een briefje geven ... De vlotter in de stortbak van de wc vervangen is nog véél erger .... Echt, zorg vóór die tijd, dat je een succesvolle date hebt gehad, natuurlijk met een handige man :D

Unknown zei

Haha, jij kan er ook wat van hoor, Kattekliek. Bedankt voor de uitgebreide handleiding, ik weet zeker dat het de goede is, want zo heeft die lieve verwarmingsmonteur het me ook uitgelegd èn voorgedaan! Maar helaas... sommige mensen maken overal een potje van. Je hebt me nu trouwens wel de stuipen op het lijf gejaagd...wat is ONTLUCHTEN???? Hoezo moet dat? Hoe weet je of het moet en wanneer?
Heilige Norbertus nog aan toe (ja, op de katholieke uitroepen moet ik nog wat oefenen!) ik ga toch maar weer daten... Deze problematiek vraagt om een vent!

Midlife Me zei

Wat een waterballet. Elke zes weken is wel vaak, hoor! Wij moesten ook laatst de monteur erbij halen omdat de wijzer erg snel terugliep, maar het water lekte toch echt heel langzaam ergens weg. Hij zei 9als ik me goed herinner) dat 1x of 2x per jaar bijvullen normaal is.

Ron zei

Heb vandaag een uitnodiging van je ontvangen (waarvoor dank) dus als je het tot 28 november kunt uitzingen dan zal ik je CV komen ontluchten. En als je nog andere klussen hebt, laat het me weten, dan kan ik mijn gereedschap meenemen...

Unknown zei

Als mensen zeggen 'van je familie met je het hebben' dan bedoelen ze gewoon dat Yvonne niet zonder Ron kan! Dankjewel en wat fantastisch dat je er weer bent! Je bent geweldig!!

Anoniem zei

"wat is ONTLUCHTEN????"
Ah, de verklaring dat je elke 6 weken een te ver gedaalde druk ziet, is waarschijnlijk wel gevonden, nu :) Maar de oplossing is ook nabij zie ik, in de persoon van Ron, dus missie geslaagd ;)