vrijdag 6 november 2009

Maatjes

Maatje meer, maatje minder? Maatje als nieuwe haring of maatje als in Van Dale: maat de; m,v -s, maten 1 makker 2 (aanspreekvorm) vriend, vriendje. Inderdaad, die bedoel ik. Sinds enkele maanden heb ik er één, zo'n maatje. (Meer weten? Zie hangplek 'maatje'.)
Mijn maat is een vrouw die niet alleen nog steeds lijdt aan de gevolgen van haar operaties, bestralingen en chemokuren omdat ze borstkanker heeft, maar daarnaast ook met wat 'psychische problemen' kampt.
Die psychische problemen zou je bijna alleen al van alle fysieke narigheid krijgen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Alleen geloof ik dat in dit specifieke geval de psychische problemen vooral zijn veroorzaakt door de hulpverleners!
Helaas spreekt mijn maatje weliswaar begrijpelijk, maar niet helemaal correct en zeker niet snel, Nederlands. Dit heeft tot gevolg dat zij soms, nog maar halverwege haar verhaal, wordt onderbroken en de hulpverlener in kwestie zijn of haar conclusie al heeft getrokken. In één bijzonder geval, nadat zij uit pure frustratie in tranen was uitgebarsten, leidde dat tot de aantekening 'labiel en gestresst'.
Deze aantekening ging een eigen leven leiden. Want hoewel hulpverleners over het algemeen niet uitblinken in onderlinge communicatie, beklijven negatieve etiketjes wonderwel en worden zij met groot gemak overgenomen. De dossiers besmetten elkaar net zo gemakkelijk als luizen die tussen de kinderhoofdjes heen en weer dartelen.
Zekiya (het maatje) staat nu dus alom bekend als iemand met 'psychische problematiek' en dat wil eigenlijk alleen maar zeggen dat ze nu nergens meer serieus wordt genomen. Behalve door de chirurg die haar nog regelmatig controleert. Hij weet wel beter, maar hij neemt dan ook ruimschoots de tijd voor haar. Een verademing, elk halfjaar opnieuw.
Het is echter aan het etiketje "psychische problematiek" te danken dat Zekiya en ik elkaar überhaupt kennen. Ik was na het overlijden van mijn man niet zo bijster vrolijk, maar wist dat stilstaan bij de noden van een ander de beste manier is om uit je eigen dalletjes te klimmen. Zo werd ik maatje en aangezien Zekiya ongeveer van mijn leeftijd is, was de match snel gemaakt. Of ik er daadwerkelijk iets aan heb? Nou en of.
Ik ga mee met Zekiya als ze een afspraak heeft bij een van de diverse hulpverleners en ineens komt ze wèl in aanmerking voor een taxipasje, krijgt ze na twee jaar wachten wèl een vorm van thuiszorg en is iemand zo vriendelijk geweest alle medicijnen van Zekiya eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. "Gut ja, een slaapmiddel èn een antidepressivum is eigenlijk teveel...Oh, wil mevrouw liever géén anti-depressivum? Hoezo, bent u niet depressief dan? Oh, dat dacht ik. Nou, goed. Dan schrappen we ze alletwee!"
Word ik daar dan vrolijk van? Ja, daar word ik erg vrolijk van. Ik besef maar weer eens hoe gemakkelijk het is om ergens te wonen waar iedereen jouw taal spreekt en dus wel naar je wil luisteren. Hoe prettig het is dat je in je eigen land serieus genomen wordt, zeker als je tot de gelukkigen behoort die een opleiding hebben kunnen volgen en van huis uit over een zeker savoir-faire beschikken. Tja, daar word ik héél vrolijk van.
Maar nog veel leuker is het dat het met Zekiya steeds beter gaat en we inmiddels een volledig gelijkwaardige relatie hebben. Hoewel, gelijkwaardig? Na alle keren dat ik al heb mogen meegenieten van haar overheerlijke Harira, Couscous, Tajine en andere Marokkaanse specialiteiten, voel ik me weleens een beetje ongemakkelijk. Zoveel gastvrijheid zijn wij niet zo gewend... 'Doe niet zo raar', zegt Zekiya dan, 'we zijn toch maatjes?!'

6 opmerkingen:

Janny zei

Wat een mooi blogje! Maar wat oneerlijk toch dat je als allochtoon (wat een rotwoord) zo veel meer je best moet doen om dingen voor elkaar te krijgen. Vrienden van ons (zij: geboren Nederlandse, hij: geboren Marokkaan maar al meer dan 35 jaar in Nederland) vertellen ook dat dit soort dingen hun steeds overkomt. Bij het inruilen van een auto, bij gemeentelijke instanties, etc. En let wel: dit is iemand met een goede opleiding die uitstekend Nederlands spreekt en ook zeker assertief genoeg is. Dus hoe zou het mensen vergaan die deze eigenschappen wat minder bezitten? Dat laat zich raden.
Fijn dat jouw maatje een maatje heeft dat haar laat zien dat het ook anders kan!

Unknown zei

Thanks Janny. Mijn eigen man was Italiaan en werd vaak voor Turk aangezien. Nou was dat voor ons geen belediging, maar het gedrag dat daarmee gepaard ging wel. Hij werd vaak aangesproken alsof hij niet helemaal goed snik zou zijn. 'Niet begrijpen meneer?' zei dan zo'n winkeljufje als hij keurig om iets vroeg. Toen hij na een hersenbloeding halfzijdig verlamd was, werd het nóg erger. Ik maak aan den lijve mee hoe allochtonen en gehandicapten worden behandeld. Gelukkig niet door iedereen, natuurlijk. Het maakt me héél boos.

Anoniem zei

Geweldig, hoe je deze dame helpt en dat het haar ook weer zo doet opleven!

Unknown zei

Dat is dus maar een halve waarheid, Kattekliek. Ja, zij is met mij geholpen. Maar ik net zo zeer met haar. En dan bedoel ik dus niet alleen het lekkere eten. Dat is trouwens ook heel belangrijk, want ik ben meer van de magnetronmaaltijden...

Midlife Me zei

Geweldig dat je dat doet! En dat het wederzijds jullie zo goed doet. Ik ben het zelf ooit ook van plan te doen. Het lijkt me toch wel fijn om iets voor de samenleving, c.q. medemens te doen.

Unknown zei

Ha Midlife Me! Het is inderdaad leuk en je kunt van alles doen. Heb je al op www.ikwordmaatje.nl gekeken?